Thursday, June 25, 2009

UMNO perhamba rakyat. Wang bukan segala-gala

Menyorot kembali tulisan LanH, UMNO mengajar rakyat menjadi hamba. Atau dalam konteks lain UMNO memperhambakan rakyat. Lontaran idea datang daripada jiwa penulis yang menggambarkan rakyat khasnya waktu itu orang Melayu dalam sejarah negara semasa zaman pra awal kerajaan Melayu tua, jika kini mahu dibandingkan dengan Melayu kini dari segala aspek jiwa dan kejiwaannya adalah cukup jauh berbeda sama sekali.

Terkini pemimpin negara dari bangsa Melayu sendiri yang diterajui oleh parti melayu UMNO sering memperhambakan rakyat dalam negara sendiri dengan memperhambakan orang Melayu dengan mendidik jiwa mereka dengan wang atau kebendaan. Mereka(rakyat melayu) menjadi hamba wang. Jiwa dan kejiwaan mereka adalah dipenuhi wang. Contoh jelas jika tidak bukan kerana wang mereka bergaduh, bangunan stadium tidak akan runtuh, berjuang dalam menjatuhkan sesama mereka kerana matalamat akhir mereka adalah wang, dan segala-galanya wang sebagai matlamat. Pemimpin dan pengikut diasuh membuat kerja-kerja diupah dengan wang, sehingga memayahkan orang-orang bukan UMNO yang ada sama dalam masyarakat. Malah kerajaan yang dikepalai oleh orang Melayu sendiri dalam negara ini mementingkan pembangunan fizikal dan kebendaan. Usaha membangunkan kebendaan semakin hari semakin hebat dengan kecanggihan sains dan teknologi dunia. Sehingga pencapaian fizikal dalam negara jauh meninggalkan pembangunan kemanusiaan itu sendiri.

Buktinya, banyak kejadian jenayah, masalah sosial, keruntuhan akhlak, tiada adab moral kalangan anak-anak yang kejar kerjaya dan wang anak-anak diasuh oleh pengasuh dan serba serbi jauh ketinggalan sudut kemanusiaan sehingga manusia menjadi hamba wang, manusia hamba hutang, manusia hamba itu dan ini, sehingga tinggal dan tidak sedar mereka adalah hamba ALlah. Hatta, dilema sekarang kita ke majlis kenduri pun menghulurkan wang yang tuan rumah kerana sudah menjadi 'adat' yang diistiadatkan oleh UMNO. Kini menjadi satu trend berbanding dengan majlis kenduri khawin yang pada mulanya bermatlamat memanggil orang susuah dan jiran tetangga ke majslis pengisyitiharan perkhawinan anak-anak kita dalam masyarakat kita.


No comments: