Wednesday, June 24, 2009

Trend Baru dalam Dewan Rakyat

Satu trend baru dalam Dewan Rakyat. Speaker Dewan akan menggunakan 'budi bicaranya' dan 'dengan kuasa yang dipeuntukkan' akan bertindak 'mudah' samada mereka (spekar) akan bertindak menghalau, mengantung Ahli Dewan Rakyat daripada pembangkang, atas apa yang dinamakan 'kesalahan' biarpun 'kesalahan' itu besar atau kecil yang kesalahan sama dilakukan oleh MP dari BN spekar akan mendiamkan diri dan berpura-pura MP BN mematuhi sungguh tata cara dan etika perbahasan dalam Dewan rakyat.

Tujuannya mudah, iaitu memberi gambaran bahawa MP-MP daripada PR atau pembangkang adalah membawa satu 'budaya' songsang yang jauh tidak bermoral dan speaker wajar berhak membenterasnya. Tambahan pula media massa pula berperanan menyambut dengan memberikan watak hitam kepada mana-mana ahli MP pembangkang ini, dan menggambarkan kesalahan itu besar dan mewajarkan pula hukuman dijatuhkan lebih-lebih lagi dari kacamata rakyat umum. Inilah kelebihan political maillage yang diingini oleh spekar tajaan UMNO BN yang jelas terlalu bias dan tidak menampakkan kematangan langsung dan tiada berprinsip adil dan menjunjung keadilan, hak samarata lebih-lebih lagi Dewan Rakyat itu diuar-uarkan sebagai institusi terlalu amat mulia dan dimuliakan dalam negara kita selain YDPA komponen perundangan dalam negara kita.

Hari jelas kambing hitam dan watak hitam ke atas MP daripada DAP mewakili PR dikenakan hukuman dihalau dari Dewan rakyat. Gara-gara beliau berdiri dan bangun bagi mencelah perbahasan daripada MP UMNO BN Pasir Salak atas isu, MP-MP dalam Dewan tiada kelayakan dan kemahiran khas terhadap apa yang beliau perbahaskan.





MP DAP PJ Utara dibuang Dewan Rakyat

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen DAP Petaling Jaya Utara, Tony Pua dibuang Dewan Rakyat - sehari - tengah hari tadi kerana mengingkari arahan Timbalan Speaker Datuk Seri Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar agar duduk ketika perbahasan.

Arahan itu dikeluarkan beberapa minit sebelum sidang Dewan Rakyat berhenti untuk rehat pukul 1 tengah hari tadi.

"Saya tidak tahu apa kesalahan saya sehingga saya dibuang dari Dewan... saya hanya berdiri untuk minta laluan bagi mencelah (Ahli Parlimen-BN) Pasir Salak (Datuk Tajuddin Abdul Rahman)," kata Pua ketika ditemui di lobi Parlimen.

"Beliau (Timbalan Speaker) minta saya keluar, saya keluar lah," katanya.

Pengerusi DAP, Lim Kit Siang berharap Wan Junaidi akan menarik balik keputusan bagi membolehkan Pua mengambil bahagian dalam sesi perbahasan sebelah petang nantiWan Junaidi mendakwa Pua bertindak tidak mengikut aturan mesyuarat.

Ketika Tajuddin berbahas, Pua bangun dan mengemukakan soalan sektor mana yang beliau "mahir" apabila wakil rakyat Pasir Salak itu mengatakan bahawa ahli-ahli Parlimen membahaskan segala isu yang mereka "tidak biasa".

Pada ketika itu, Wan Junaidi meminta Pua duduk memandangkan ia merupakan ruang bagi Tajuddin membahaskan usul, malah tidak diberi ruang oleh wakil rakyat itu."Bila saya mengarahkan yang lain duduk, mereka duduk," katanya.

Pua yang duduk, kemudian bangun semula untuk mencelah Tajuddin.

Ekoran tindakannya itu, Wan Junaidi mengarahkan Pua keluar Dewan Rakyat. Kejadian berlaku ketika sidang membahaskan usul pembahagian semula peruntukan bagi beberapa kementerian ekoran penyusunan Kabinet baru-baru ini.

Usul itu dibahaskan sejak semalam.Dewan Rakyat akan bersidang semula pukul 2.30 petang hingga 6 petang.


No comments: