Wednesday, June 03, 2009

Stadium Runtuh: Adakah diremehkan ?

Ditulis dan diberitakan dalam Utusan Malaysia 'Bumbung Stadium runtuh', jika dibaca berita tersebut nampak sangat diremehkan , pemahaman dan fahaman pembaca seimbas tidaklah memalukan negara dan kita hanya fikirkan dalam minda kita sekadar bumbung runtuh. iaitu seumpama bumbung rumah terjatuh begitu tanpa meranapkan struktur bangunan, kerana dalam fikiran kita struktur bangunan masih kukuh dan teguh.

Ini adalah satu cara pemberitaan secara escapisme kesalahan dan menampakkan betapa tidak serius media dalam melaporkan berita dan rasanya mereka cuba melarikan minda rakyat dan mengambil tanggungjawab sepenuhnya dan ambil ia sebagai satu cara budaya urus yang tiada etika yang teramat sangat. Cara pemberitaan yang biasa begini sahaja, tidak menguja dan teruja pembaca bilamana kita membaca atau menatap berita tersebut.

Ini adalah kerja-kerja halus orang suratkhabar, supaya tidak membantu membangkitkan kemarahan rakyat menjadi besar, berbanding bangkit dan marahnya rakyat bila menilai berita dan cara Chin Peng dilayan. Walapunpun dalam melayan kes stadium runtuh kita conform rugi wang negara atau wang rakyat sejumlah RM300juta dengan ranap stadium ini. C

Malah hari ini dan semalam berita kehilangan pesawat penumbang France membawa 228 penumpang hilang di Lautan Atlantik mendapat perhatian dan perbahasan rakyat di negara kita, sedangkan , kes yang berlaku itu nun jauh beribu kilometer berbanding dengan stadium sultan Mizan di Kuala Terengganu. Inilah kerjayaan akhbar arus perdana berbahasa Melayu menkasi atau membonsaikan pemikiran rakyat supaya jadi pendek dan singkat. Maka inilah kejayaan kerajaan BN , malah inilah lagi satu Projek BN






Beginilah keadaan bumbung di bahagian timur Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, Kompleks Sukan Negeri di Gong Badak, Kuala Terengganu yang runtuh pagi semalam.


Bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, Kompleks Sukan Negeri di Gong Badak yang bernilai RM292 juta dan menjadi venue utama Sukan Malaysia (Sukma) 2008 runtuh menyebabkan kira-kira 50 peratus daripada strukturnya musnah.

Kerosakan melibatkan bumbung di bahagian timur stadium sepanjang 400 meter.

Ia menempatkan pintu masuk utama, pintu A, B dan B1 ke tempat duduk awam dan tempat duduk tetamu diraja serta orang kenamaan (VIP).

Tiga pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Terengganu termasuk pengarahnya, Ahmad Sabri Hussin berada di tempat kejadian bagi mengumpul maklumat serta keterangan berhubung kejadian itu.

No comments: