Tuesday, June 23, 2009

Harapan dan Masa Depan: Sukan dan Pembangunan Sukan Malaysia

Benarlah kata YB Wan Hassan ADUN Sura Terengganu dalam ucapan dan ceramah beliau tempoh hari. Beliau juga turut mengulas tentang Idris Jusoh yang dilabelkan oleh rakyat Terengganu sebagai 'Cap Ayam'. Kebenaran kata-kata YB Wan Hassan adalah maslah satu persatu 'bala' diterima oleh rakyat Terengganu.

Walaupun selepas Monsun Cup yang 'belanja duitnya runtuh' diikuti pula dengan atap bangunan dewan SMK A Wakai Tafai Terengganu runtuh diteruskan dengan atap bangunan Stadium Sultan Mizan yang jumlah RM nya cukup besar. Inilah rentetan kebenaran bagiamana baginda sultan Mizan 'enggan' sungguh menerima Idris Jusoh sebagai MB Terengganu. Tentulah dalam 'hal' ini ada orang yang perlu dipertanggungjawabkan.

Gara-gara pembinaan pemberian tender terus tanpa kawalan agensi kerajaan yang diamanahkan JKR. Semuanya jadi kacau dan menunjukan kecacamarbanya.

Bagi kita Malaysia sendiri, jelas dalam membangunkan sukan, membangun dan menyediakan prasarana 'sukan' cukup hebat dan tip top sebab, bila ada projek 'boleh seng' kata orang Terengganu. Sukan tidak dibangunkan dan pembangunan sukan tidak diutamakan. Maka tercorotlah Malaysia.

No comments: