Monday, May 11, 2009

Perak: Adakah akan terhentikan campurtangan Penguasa

Implikasi keputusan mahkamah Tinggi yang bersidang hari ini membuat keputusan mengesahkan MB Perak kekal sebagai MB Perak yang sah mengikut perlembagaan. Namun akhbar atau media masih melaporkan keputusan mahkamah Tinggi bukanlah muktamad , pihak yang kalah dan ejennya akan membuat rayuan di Mahkamah Rayuan bagi mempertikaikan keputusan Hakim Mahkamah Tinggi. Bagi kita orang kampung maknanya Hakim Mahkamah Tinggi ini masih belum cukup ilmu dan mahkamahnya namanya sahaja tinggi kerana keputusannya masih boleh dicabar. Walaupun dari segi kesahihannya yang sahih masih belum muktamad. Inilah undang-undang rimba Malaysia, jika di Barat yang mengamalkan dengan udang-undang ini sudah tamat dan habis soal cabar mencabar. Seandainya diberi peluang mencabar dan diterima cabarannya, apatah mahkamah manusia, hatta hukum tuhan dan keputusan tuhan pun manusia cabar , apalah sangat dengan keputusan mahkamah, lebih-lebih lagi mahkamah Malaysia...

Seterusnya, implikasi kedua keputusan ini memberi peluang dan ruang terbuka kepada rakyat Perak khasnya yang kini lemas dengan pergelutan hidup mendesak himpitan maslaah ekonomi yang menekan dan terus tertekan dengan permasalahan kehidupan mereka kini, setidaknya dapat menarik nafas lega sedikit dan kita menaruh harapan agar pimpinan negeri dapat menumpukan usaha-usaha berganda ke arah memacu serta memulihkan ekonomi negeri dengan kadar segera.

Keputusan Mahkmah mengajar kejelakkan penguasa, perogolanpenguas, redahan, penguasa, terhadap undang-undang negara dengan senjata 'kami berkuasa' serta kami atas kuasa atau ada kuasa patut dan wajar dihentikan. Sila bebaskan intitusi kehakiman daripada campurtangan langsung tangan-tangan penguasa ke atas apa-apa sahaja keputusan mahkmah. Kembalikan keintegritian kehakiman negara kita.







No comments: