Friday, May 08, 2009

Penuh: Laporan media isu Perak

Berita Utama 7 Mei
Perasmian Sidang Dewan Undangan Negeri Perak Ke-12 tertangguh kira-kira lima jam akibat kekecohan yang berlaku antara penyokong kerajaan dan pembangkang. Dr. Zambry Abd. Kadir cuba mententeramkan keadaan di Bangunan Perak Darul Ridzuan, Ipoh semalam. – HANAFI KHAMIS

IPOH 7 Mei – Kecoh dan menghina institusi diraja. Begitulah suasana sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) yang berlangsung hari ini. Majlis perasmian yang sepatutnya berlangsung kira-kira pukul 10 pagi tertunda ke pukul 3.15 petang.... Berita Penuh


HIDUP ADALAH PERJUANGAN. Apatah lagi bilamana hak seseorang itu dicabar. Lumrah dan kebiasaan yang mencabar akan terus tercabar selagi hak mereka yang mencabar tidak diperolehi. Sebaliknya, begitulah juga hak orang yang terkena cabar, adalah wajib dari segi logiknya ia akan pertahankan dengan apa cara sekalipun, apatah lagi yang mencabar itu menggunakan kaaedah tatacara yang tidak sihat dan tidk mengikut lunas-lunas dan nas nya. Begitulah rentetan fahaman kita dengan apa yang berlku di Perak.

Hari ini, semua media pelbagai bahasa meletakkan berita utama mereka adalah isu Krisis Perak. UM ..Sidang DUN Perak kecoh, Pembangkang 'serang' kami. Kosmo ..Sidang DUN Perak kacau bilau..,

Sidang DUN Perak kacau-bilau


BEBERAPA orang wakil rakyat Pakatan Rakyat cuba menghalang Sivakumar daripada dibawa keluar dari DUN Perak di Ipoh semalam.


IPOH – Speaker ‘diangkat’ keluar dewan, wakil-wakil rakyat pembangkang menyerbu dan memaki hamun barisan wakil rakyat Barisan Nasional (BN) serta paling memalukan, Pemangku Sultan Perak terpaksa menunggu enam jam sebelum dapat merasmikan persidangan.


Sidang DUN kelam-kabut



SUASANA kecoh apabila Adun Pakatan Rakyat cuba mengarah keluar Speaker DUN yang baru, Datuk R Ganesan sambil dipertahan oleh Adun BN ketika Sidang DUN Perak, semalam.

  • Raja Nazrin tunggu lima jam rasmi persidangan
  • Ganesan dilantik Speaker ganti Sivakumar
IPOH: Mesyuarat pertama penggal kedua Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, semalam kecoh lebih lima jam dan terpaksa ditangguhkan dua kali sebelum majlis perasmian dapat disempurnakan oleh Pemangku Raja Perak, Raja Dr Nazrin Shah.

Kekecohan bermula sebaik saja Raja Nazrin selesai memeriksa kawalan kehormatan dan menuju ke Kamar Diraja, apabila bekas Speaker, V Sivakumar dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) pembangkang bergegas memasuki Dewan terlebih dulu serta menukar tempat duduk ke sebelah kanan Speaker, yang ditetapkan untuk pihak kerajaan. Mereka juga mengalihkan kertas tanda nama ke sebelah kanan serta mengoyak dan membuang tanda nama Adun Barisan Nasional (BN). Adun pembangkang, yang diketuai Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin kemudian duduk di kerusi Menteri Besar dan Exco, manakala Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir serta Exconya terpaksa duduk di tempat pembangkang.

Keadaan bertambah kecoh apabila Sivakumar mengarahkan Zambry serta enam Ahli Exco negeri dan tiga Adun Bebas, keluar Dewan dengan alasan keanggotaan mereka masih digantung. Beliau turut berkeras tidak akan memulakan sidang selagi 10 Adun terbabit tidak meninggalkan Dewan tetapi tidak diendahkan Zambry dan Adun berkenaan.


r

Powered by e-browse

The Star e-paper
Other Services: SMS News Alert, StarScope, more...


Shouting match: Pakatan Rakyat assemblyman Loke Chee Yan (standing on the table) pointing and shouting as the commotion broke out inside the Perak state assembly Thursday.

Shouting match: Pakatan Rakyat assemblyman Loke Chee Yan (standing on the table) pointing and shouting as the commotion broke out inside the Perak state assembly Thursday.


No comments: