Saturday, April 04, 2009

Rampasan Harakah & SK: Bibit-bibit kebencian rakyat ?

Disebalik pengumuman penarikan kembali pergantungan atau pengharaman 3 bulan Harakah dan Suara Keadilan. Ironisnya menteri Dalam Negeri dengan bangga serta angkuh mengeluarkan arahan supaya diambil tindakan terhadap 2 akhbar ini.

Sebelum pengumuman 24 jam Najib menjadi PM ke 6. Pihak penguatkuasa khas dihantar ke serata pelusuk Malaysia, tidak terkecuali di tempat tinggal penulis iaitu di Temerloh. Para peniaga Harakah khasnya memaklumkan pegawai khas di utuskan meninjau ke kedai mereka disamping merampas bahan jualan haram Harakah & SK. Terbit juga dalam tindakan para pegawai ini dengan perlakuan kasar, termasuklah dengan mengeluarkan kata-kata yang sama sekali melanggari adab dan tatasusila orang Timur. Jauh dihati kita dimanakah pendidikan Sivik, Moral dan Kewarganegaraan yang tersemai sejak di bangku sekolah sehingga ke Universiti. Maknanya dari segi praktikal jauh tidak menggambarkan mereka ini orang yang terdidik atau bertamadun para anggota penguatkuasa ini jika dibandingkan tindakan mereka tadi, walaupun menjunjung arahan orang atasan dengan sesempurna mungkin. Langsung tiada menggunakan kuasa budibicara langsung.

Setidaknya mereka sedar, inilah menjadi punca-punca kebencian rakyat (walupun kesnya kecil) tertanam kepada semua agensi yang dimilki kerajaan. Maka lahirlah sifat bangkangan rakyat terbanyak. Bagi orang berniaga khasnya peniaga kecil-kecilan 'semangat kebencian' kepada UMNO BN, cukup meluap-luap. Inilah satu advantage kepada barsian pembangkang. Jangan terkejut PRU 13, Pahang tumbang ke tangan PR. ALLhauakbar....

No comments: