Sunday, November 30, 2008

Tubuh Kerajaan : Masih Mengharap !

Jangkaan umum tubuh kerajaan meleset, Anwar belum bersedia

Jangkaan bahawa Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mengumumkan berita baik mengenai rancangan menubuhkan kerajaan baru nyata meleset apabila perkara itu masih sulit untuk didedahkan.

Anwar berkata, beliau sedar dengan tanda tanya selepas sasaran 16 September yang dicanangkan untuk 'menawan' Putrajaya dan mengambil alih kerajaan Persekutuan tidak menjadi kenyataan.

"Semua bertanya malah rakan kita juga minta penjelasan mengenainya.

"Jawapan saya mengenai ke Putrajaya (ambil alih kerajaan) ialah saya tak boleh nak menyebut lebih daripada itu (dedahkan)," katanya semasa menyampaikan pidato umum sempena Kongres Nasional Tahunan Parti Keadilan Rakyat (PKR) di sini, semalam.

Rata-rata orang ramai yang hadir mengharapkan bekas Timbalan Perdana Menteri itu mengumumkan kejutan mengenai sasaran pembentukan kerajaan baru seperti yang diuar-uarkan.

Tambahan pula sebelum itu, Naib Presiden PKR, Azmin Ali dalam ucapannya memberitahu bahawa semua yang hadir perlu menantikan pengumuman penting yang akan dibuat oleh Anwar.

Bagaimanapun jelas Anwar, untuk mendedahkan nama-nama ahli Parlimen yang bersetuju melompat parti menyertai Pakatan Rakyat bukanlah sesuatu yang mudah kerana kononnya ahli Parlimen berkenaan masih belum bersedia.

"Ini (tubuh kerajaan) tidak mudah untuk disebutkan kerana ada yang tidak dapat saya sebutkan apabila orang yang bersetuju masih menunggu waktu untuk menyeberang yang syaratnya tidak didedahkan sehingga mereka bersedia.

Bagaimanapun, Anwar terus memberi harapan dan keyakinan kepada penyokongnya bahawa matlamat untuk menubuhkan kerajaan menerusi kerjasama antara PAS dan DAP dalam Pakatan Rakyat.

"16 September sudah jelas walaupun ada yang katakan ini bukan sesuatu yang baru.

"Ini bukan soal baru atau lama, kita berikan satu target untuk membina cukup kekuatan untuk membuat perubahan," katanya

Menurut beliau lagi, kerisauan mengenai kebenaran untuk mencapai sasaran menubuhkan kerajaan bukan sahaja timbul dikalangan rakyat malah turut dirasainya sendiri memandangkan sikap menyembunyi ahli-ahli Parlimen yang bersedia menyertai pakatan pembangkang itu.

"Kita memang dapat sokongan dan orang yang mendukung itu kadangkala tidak menunjukkan sikap sama sekali.

"Kadang-kadang saya pun pening sebab dia dukung, beri tandatangan...sokongan sebulat suara dan padu tapi esok bila dia balik ke Kuching dia serang kita," katanya.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu juga berkata soal untuk memuaskan hati semua pihak termasuk pimpinan Barisan Nasional (BN) dan pemerhati politik mengenai tarikh sebenar peralihan kuasa hanya akan memudaratkan parti.

"Soal ambil alih seperti mana pilihanraya, kita boleh tahu tarikhnya, tapi soal perubahan kuasa untuk sebut mengenai setiap langkah bagi puaskan hati mereka...parah jawabnya," katanya.

Baginya, buat masa ini sasaran terbaru untuk meluaskan pengaruh dan sokongan rakyat adalah di Sarawak dengan mengatur beberapa langkah drastik untuk mencapainya.

"Sementara itu kita gegarkan Sarawak...Sarawak barisan hadapan kita sekarang," katanya.

Anwar berkata bermula bulan hadapan setiap ahli Parlimen PKR akan bergilir-gilir ke Sarawak bagi menemui rakyat disana yang inginkan perubahan arus politik semasa.

"Tanpa terkecuali, semuanya mesti ikut jadual dan disiplin parti," katanya.

No comments: