Monday, October 20, 2008

Baguslah kalu BN mula sedar dan dapat beza program parti vs kerajaan?

Sejak bila pula Kerajaan BN mahu bezakan program parti dengan program kerajaan. Saranan ini dicetuskan oleh parti Gerakan melalui Timbalan Presidennya dato Chan Ko Yuan yang kesal kerajaan Perak meletakkan pada kain rentang logo parti PAS PKR dan DAP bagi sambutan Festa Deepavali Untuk Rakyat. Dakwa beliau jemputan tersebut sepatut kepada semua orang tanpa kira parti atau fahaman politik, tetapi bila dicetakkan tiga logoi parti gabungan PR maka ia jadi perayaan tersebut terhad kepada kumpulan berkenaan sahaja.

Teguran ini adalah benar dan tidak salah. Jika salah kerajaan Pakatan Rakyat kenalah memperbetulkannya. Amalan mencampurakan kerja-kerja parti patut Gerakan sendiri sedar.

Baru-baru ini secara terang-terangnya parti berkenaan menggunakan premis sekolah-sekolah tertentu dalam proses pemilihan di negeri-negeri tertentu yang dipaparkan oleh media masa eletronik yang boleh ditontoni oleh rakyat terbanyak secara tidak langsung.

Ironisnya, sifat manusia bila tiada kuasa atau sakit tentulah ia akan ingat asal usulnya atau ingatkan Tuhan. Tetapi apabila sihat atau masih berkuasa semua halal dan semua boleh belaka. Inilah resam manusia.

Gerakan sepatutnya mencermin diri dulu, tetapi apapun kita berterima kasih kerana mereka sedar. Jika begitu gesaan dan teguran ini bolehlah kita alihkan sama kepada mana-mana parti terutama kini parti UMNO yang sedang rancak mengadakan pemilihan bahagain masing-masing.

Justeru, kita minta parti Gerakan menulis surat dan sedarkan UMNo supaya jangan memperggunakan premis-premis sekolah, kemudahan-kemudahan jabatan penerangan sebab itu adalah hak kerajaan. Salahguna kerajaan UMNO BN ini adalah sudah lama dah selepas Tuanku Abdul Rahman melepaskan jawatan PM Malaysia lagi.


Oleh itu, minta Gerakan tegur kerajaan perbetul dulu yang terkini minta bedakan berita parti dan program khususnya pemilihan parti-parti komponen yang dapat sorotan istimewa RTM. Saluran swasta lain biasalah ..namun mereka juga harus bersikap adil dan tidak berat sebelah. Jika dibandingkan kerja-kerja BN UMNO yang puluhan tahun tidak dapat membedakan antara program parti dan kerajaan mesti disedarkan.


No comments: