Friday, October 10, 2008

Api perkauman ditiup lagi .... kali ini oleh bakal PM baru Malaysia !!!

Masuk hari ke 10 umat Islam sudah berada di bulan Syawal. Buliten Utama berita TV3 dan RTM semalam masih lagi memuatkan dengan hidangan berita sensasinya berita ’membakar’ perasaan rakyat dengan berita kebiadapan Hindraf yang dikhabarkan ’mengganggu’ Rumah Terbuka Adilfitri menteri–menteri kabinet beragama Islam dan Pak Lah di PWTC pada 1 Syawal baru lalu.

Hari ini di kaca TV sahaja rasa marah meluap-luap dengan sikap biadap kurang ajar kumpulan Hindraf dijadikan inti berita ucap utama Najib kepada orang ramai di Terengganu.

Kenapa Najib bercakap begitu di Terengganu, kenapa RTM pilih ia sebagai berita dan mempunyai nilai berita ? persoalannya sebab negeri Terengganu majoritinya adalah rakyat Melayu. Atau apa agenda Melayu Najib di Terengganu, untuk berikan gambaran bahawa di adalah bakal PM Melayu selepas ini. Nampak gaya ’teguran’ Najib itu bukan sekadar mempunyai agendanya sebaliknya RTM juga ada agendanya tersendiri.

Sepatutnya Najib kena ingat , dia adalah Timbalan Perdana Menteri kepada semua rakyat Malaysia, baik Melayu Cina, India, asli , serani dan lain-lain. Bukan TPM UMNO. Apakah Najib berada di Terengganu sekadar mahu menjadi TPM Melayu UMNO sahaja?

Justeru apakah pembaharuan dan perubahan yang UMNO BN mahu bawakan, sebab lagu yang dibawa oleh pemimpin2 ini adalah lagu-lagu lama. Perubahan yang dituntut rakyat terbanyak masih belum dapat diselami oleh Najib dan UMNO hatta RTM sekalipun. Mereka masih memainkan lagu-lagu lama dan cara-cara lama.

Maknanya jika berlaku huru hara Najib dan RTM lah yang wajar dipertanggungjawabkan. Kenapa ia boleh jadi begitu ? sepatutnya pemimpin dan media kita yang sudah matang dan masak tidak ’mencari’ populariti mudah dengan mengagendakan api kemarahan rakyat dengan perkara-perkara seumpama itu.

Sebab rata-ratanya kita tahu masyarakat Melayu mudah sensitif dengan benda-benda bersifat sedemikian. Biarpun islam dihina dan terhina. Jangan injak dan hina Melayu dan pemimpin Melayu, jangan dicabar soal ketuanan Melayu dan negeri Tanah Milik Melayu ini. RTm dan media lain BN UMNo harus dan wajar faham. Jangan gadaikan keharmonian rakyat untuk memanjangkan ’hayat’ kerjaaan UMNO BN di negara ini. Bersikap terbukalah dan berpada-padalah berpolitik.

No comments: