Wednesday, August 27, 2008

Wakil Rakyat Rakyat atau Wakil Parti

Kekalahan calon BN, memberi gambaran atau natijah luas untuk diperbahasakan. Isu dan analisis banyak pihak dibuat. Bagi penulis dalam PRK Permatang Pauh, adalah berhubung status persepsi rakyat dan kemahuan rakyat.

Isu nya rakyat buat piliahan antara calon wakil rakyat yang mewakili rakyat dan calon wakil rakyat mewakili parti. Inilah letaknya kelebihan dan keisitimewaaan Anwar di mata rakyat.

Rakyat Permatang Pauh khasnya pengundi melihat Anwar adalah wakil rakyat yang akan mereka pilih sebagai mewakili mereka atau rakyat permatang Pauh. Berbanding dengan Arif Shah ia dilihat lebih kepada wakil rakyat mewakili parti.

Justeru kerja buat, Arif Shah (UMNO-BN) lebih kepada menjaga memelihara pandangan pimpinan parti khasnya UMNO. Beliau cuba sedaya upaya memenuhi tuntutan pimpinan parti serta parti yang diwakilinya.

Berbanding dengan Anwar pengundi melihat ia lebih dekat kepada apa yang rakyat mahu serta kehendakki. Slogannya esok memerintah negara harga minyak turun. Ayat ini sudah separuh membunuh BN. Justeru itu, ia diperdebatkan dalam majlis Debat Anwar vs Sabrey Chik. BN cuba mahu mematikan atau membunuh slogan itu. BN yang mahu momokkan slogan ini dan lemparkan ke muka Anwar, tetapi sebaliknya tersimbah ke muka mereka. Mahu tidak mahu kerajaan ’terpaksa’ turunkan harga minyak antara 15 sen ke 22 sen seliter menjelang 2 hari sebelum pembuangan undi di Permatang Pauh.

No comments: