Wednesday, August 27, 2008

Kemenangan DSAi dan petunjukkanya

Keputusan Pilihanraya Kecil Permatang Pauh P44 antara DSAI mewakli PKR dan lawannya Dato arsif Shah UMNO-Bn sudah diketahui. Dato Deri anwar mendapat 31,195 undi danArif Shah cuma 15,524 undi daripada 58,459 undi berdaftar.

Rakyat Permatang Pauh mahukan anwar, rakyat pilih dengan pilihan tersebut berlandaskan pelbagai alsan yang boleh dibariskan. Antara simpati terhadap beliau, kedua mahukan Pm datang dariPermatang Pauh. Ketiga, ini adalah peluang DSAi yang terkahir untuk ke Putra jaya. seterusnya rakyat mahu dia buktikan janjinya. Selain itu, rakyat mahu Pakatan Rakyat dipilih. Berikutnya rakyat sudah jelak dengan UMNo Bn mereka undi apa sahaja parti selain daripada BN.

Justeru landskap politik negara menjadi lebih menarik, hinggakan keluahan rakyat terhadap inflasi, kekangan hidup harga barang keperluan perkhidmatan menjadi agenda kedua. Kerana rata-rata bernafsu serta berselera dengan isu Anwar.

Bagi parti-parti pembangkang terutamanya PAS, daripada keputusan ini bermula cabaran yang akan lebih mencabar. Banyak kerja dan usaha yang kena dibuat dan perancangan srtategik perlulah disusun. Kita mahu kerajaan Pakatan Rakyat naik. Kita tidak mahu king Maker atau caretaker dimainkan oleh orang lain.

Minta jangan diperbesarkan dan debatkan proksi perbedaaan pandangan muzakarah dan mubahalah dalam PAS. Pas kena memandang ke hadapan dan harapan rakyat cukup esar dan kuast

No comments: