Thursday, June 12, 2008

Kerajaan BN yang buntu ?

Perubahan ikhlas dan perubahan kosmetik. Terbaru kerajaan Malaysia bawah PM pak lah mengumumkan gaji kakitangan awam 2 kali sebulan iaitu pada 15hb dan akhir bulan tersebut. Tujuan adalah untuk memudahkan mereka mengurus perbelanjaan dan aliran tunai isi rumah berikutan kenaikan harga bahan api.

Kini 1.2 juta kakitangan awam seolah-olah diperbodoh dan diperbudak-budakkan oleh kerajaan. Pembayaran seumpama ini, bukan sahaja perbodohkan mereka tetapi menyusahkan mereka. Ibarat memberi gula-gula kepada kanak-kanak , rakyat jangan bising begitulah juga dengan kakitangan kerajaan , inilah usaha terbaik dan perubahan kerajaaan buat , bila harga bahan api naik bagi subsidi minyak dan ubah kaedah pembayaran gaji.

Sepatutnya kerajaan , jika mahu meringankan bebanan tanggunggan kakitangan awam minta bayar 13 kali gaji dalam setahun seperti cadangan Cuepecs tempoh hari. Maknanya setiap 25 hari sekali gaji. Dengan memberi tempoh masa sehingga harga minyak pulih. Bayaran gaji kembali normal bila harga minyak jatuh atau berubah. Maka tentulah kerajaan mahu berjimat , maka usaha ke arah merendahkan harga minyak akan diikhtiarkan. Kerajaan tentulah akan berkerja keras. Bukan memanipulasikan ayat-ayat dan perkataan keramat ..seperti perbelanjaan berhemah... serta lain-lain perkataan yang menjadi hiasan bibir pemimpin bagi menenang dan menyejukkan ke amarahan rakyat.

Sebaiknya, bayaran gaji 2 bula seolah-olah menempelak dan mendera kakitangan awam secara tidak langsung, menyindir mereka secara sinis inilah bahana atau bahang cara kerajaan urus negara dengan duit yang sedikit bagi menampung perbelanjaan yang besar. Ini adalah sebagai satu perubahan bersifat kosmetik sahaja.

Skim pembayaran gaji stail estet ini bukanlah sebagai satu-satunya opsyen pilihan langkah popular untuk kakitangan. Bayangkan dengan jumlah wang sama bagi menghadapi himpitan harga bahan bakar dan harga barang yang mengilai naik. Aliran tunai dikecil-kecilkan dan dipecahkan. Apakah kakitangan tidak pandai mengurus aliran tunai kewangan mereka bagi mengenapkan 25 hari bekerja itu.

Apakah kerajaan yang pandai urus aliran tunai ini, membuat pilihan seumpama ini dah dikira pandai dan adalah menjadi pilihan terbaik bagi kakitangan kerajaan masa ini.Sedangkan kos sara hidup jika dulu bagi perbelanjaan harian minyak kenderaan RM200 , kini menjadi RM300 sebulan. Berbanding dengan jumlah gaji bulanan kakitangan berkenaan jika kita andaikan RM2500 sebulan. Maknanya susut dari pendapatannya menjadi dari RM2300 kepada RM2200 sebulan. Kemudian perbelanjaan belanja runcit dapur daripada RM200 sebulan menjadi RM300 sebulan. Seterusnya perbelajaan runcit daripada RM20 kepada RM30 bagi membeli keperluan ikan, sayur, cili dan lain-lain bagi kos sehari bagi 7 orang ahli keluarga.

Gaji kakitangan awam 2 kali sebulan, harga petrol kekal '08
12-06-2008 12:19:06 AM PUTRAJAYA: Gaji kakitangan kerajaan akan dibayar dua kali dalam sebulan mulai Ogos ini, kata Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini.

Beliau berkata langkah itu adalah bagi memudahkan mereka mengurus perbelanjaan dan aliran tunai isi rumah berikutan kenaikan harga bahan api.

"Separuh pertama akan dibayar pada pertengahan bulan dan separuh kedua akan dibayar pada hujung bulan.

"Potongan-potongan seperti cukai pendapatan, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan sebagainya akan dilakukan pada hujung bulan," katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini.

Ditanya sama ada sektor swasta turut berbuat demikian, Abdullah berkata: "Saya menganggap ini adalah satu pendekatan yang baik kerana ia membantu pekerjapekerja kita untuk menguruskan aliran tunai isi rumah. Ini adalah penting."

Dalam pada itu, kata beliau, harga petrol dan diesel tidak akan dinaikkan lagi pada tahun ini bagi mengurangkan bebanan rakyat.

Perdana Menteri berkata langkah itu dibuat walaupun harga minyak dunia dijangka berada pada paras yang tinggi pada bulanbulan mendatang.

Harga sekarang akan dikekalkan walaupun sekiranya harga minyak dunia mencecah AS$200 setong pada tahun ini, katanya.

Beliau berkata kerajaan tidak menetapkan had siling harga pasaran minyak dunia di masa akan datang dalam mengekalkan jaminan kerajaan itu pada tahun ini.

Katanya, kerajaan sedar rakyat masih lagi sedang berusaha menyesuaikan diri dengan situasi harga minyak yang tinggi ketika ini.



No comments: