Thursday, June 19, 2008

Kenakan rakyat pilihan terbaik ?

Digugat dan tergugat itulah situasi terkini kerajaan BN pimpinan Pak Lah Badawi. Terbaru adalah tindakan SAPP (parti Maju Sabah) yang diberitakan akan membuat usul undi tidak percaya pada persidangan Dewan Rakyat 28 Jun ini. Tindakan ini kerana Presiden SAPP Dato Yong Teck Lee tidak berpuashati dengan rentetan beberapa bantahan dan cadangan kepada kerajaan Pusat dipandang sepi dan mereka mendakwa tiada usaha atau tindakan konkrit diambil oleh Pak Lah dalam menangani isu terutama pendatang asing tanpa izin yang semakin meruncing di Sabah. Selain isu kemiskinan tegar rakyat Sabah.


Cuma reaksi awal, MT BN telah mengadakan mesyuarat tergempar hasil kejutan SAPP semalam. Reaksi terawal daripada bebarapa pimpinan UMNo minta supaya SAPP disingkirkan daripada kerabat BN.

Bagi kerajaan Pakatan Rakyat ini adalah satu 'bonus' yang mengujakan rakyat. Rakyat kini makin terseksa dengan 'himpitan' hidup akibat kenaikan harga minyak atau bahan bakar yang menggila.

Tambahan dengan sikap kerajaan menyalahkan situasi pasaran minyak global kenaikan harga bahan bakar utama dunia inilah yang disabitkan punca sebenar minyak naik. Usaha kerajaan sudah habis dan ikhitiar pilihan sudah tiada lagi subsidi senjata utama kebanggaan kerajaan juga sudah digunakan.Pilihan terbaik 'kenakan' rakyat.

No comments: