Sunday, May 25, 2008

Pulau Batu Putih..putihlah mata kita ?

Keputusan Pulau Batu Putih, isu tuntutan pertindihan antara Malaysia dan Singapura. Ironisnya, keputusan ICJ sudah dijangkakan, dengan undian 14-6. Ini membuktikan hujahan daripada Pasukan Malaysia adalah lemah.
Semasa penulis sedang melanjutkan pelajaran disalah sebuah IPTA negara, pensyarah penulis ada berbincang sesama penulis dan rakan dalam kelas tentang Pulau Batu Putih, Beliau adalah salah seorang yang dirujuk oleh kerajaan Malaysia. malah rakan seakademik beliau iaitu Prof Dr Saripah daripada Jabatan Geografi UKM adalah salah seorang ahli Pasukan Malaysia.
Menurut, beliau persediaan daripada Pasukan Singapura sahaja sudah melemahkan mental pasukan Malaysia. Dengan barisan panel Pasukan Singapura yang tersusun nama hebat-hebat belaka dan mereka sanggup mengupah dengan nilaian ratusan ribu Singapore dollar bagi mengalahkan Malaysia.
Jika diikutkan apalah ada dengan Pulau Batu Putih, tetapi bagi jangkapanjang, imej, serangan moral dengan Malaysia , kerajaan Singapore sanggup lakukan apa sahaja bagi menggambarkan Singapura yang kecil yang dikelailingi oleh jiran yang besar kaya dan mewah hasil bumi terpaksa tunduk dan berlutut dengan Singapura yang kecil ini.
Moralnya, kerajaan Singapura mahu menjadi jaguhan, taiko, negara kecil serpihan malaysia ini jangan dipandang mudah dan diperkotak katikkan oleh nagara jiran. hasilnya kejayaan mereka ke atas pemilikan kekal Batu Putih telah melonjakkan moralk rakyat negaranya. Kekal imej , tampak hebat kempimpinan negara, walaupun kecil menjadi singa dan bersedia pada bila-bila masa akan menerkam mangsa jika mangsa itu alpa.
Pimpinan kita mudahnya, minta terima sahaja keputusan ICJ dan mudah berpuashati begitu sahaja... Inilah jenis pimpinan negara kita.......Itulah hebatnya Singapura bersama kepimpinannya.....


JOHOR BARU: Keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) semalam yang memberikan Singapura hak ke atas Pulau Batu Puteh manakala Malaysia terhadap Terumbu Karang Tengah, berkemungkinan mencetuskan isu pertindihan hak kawasan antara kedua-dua negara itu.

Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman beliau berkata, isu pertindihan hak kawasan antara Malaysia dan Singapura itu timbul berikutan kedudukan Pulau Batu Puteh dan Terumbu Karang Tengah yang terlalu hampir antara satu sama lain.

"Saya percaya kerana keputusan mahkamah sebegitu rupa sehingga berkemungkinan ada pertindihan kawasan sempena dengan kedaulatan yang telah pun diberikan kepada Malaysia terhadap Terumbu Karang Tengah dan Singapura terhadap Pulau Batu Puteh.

"Agak menarik keputusan ICJ kerana kedua-dua pulau ini berdekatan tetapi kedaulatan berlainan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan kilang bahan-bahan reka bentuk lanskap Masiff Design di sini, hari ini.
ICJ melalui pengundian 12-4 yang berpihak kepada Singapura menetapkan bahawa negara jiran itu mempunyai hak kedaulatan terhadap Pulau Batu Puteh manakala Malaysia pula melalui pengundian 15-1 diberikan hak kedaulatan terhadap Terumbu Karang Tengah.

Berdasarkan penghakiman, keputusan ICJ terhadap Pulau Batu Puteh itu dibuat merujuk surat pegawai yang mewakili Setiausaha Kerajaan Negeri Johor pada 1953 yang dianggap mahkamah sebagai bukti menyerahkan kuasa dan kedaulatan pulau itu kepada Singapura.

Mahkamah itu juga menetapkan bahawa Terumbu Karang Selatin adalah milik negara di perairan mana pulau itu terletak.

Pulau Batu Puteh sebesar separuh padang bola sepak terletak kira-kira 12.8 kilometer (km) dari Pengerang, Johor dan 64 km ke Timur Singapura.

Jarak antara Terumbu Karang Tengah dengan Pulau Batu Puteh ialah 0.96 km manakala Terumbu Karang Selatin dengan Pulau Batu Puteh kira-kira 4 km.

Abdul Ghani berkata, kini jawatankuasa teknikal yang bakal ditubuhkan oleh kedua-dua negara untuk mengkaji kesan perundangan dan melaksanakan keputusan ICJ itu perlu menyelesaikan dahulu isu pertindihan hak kawasan terbabit.

Ditanya sama ada kerajaan perlu bertindak membesarkan Terumbu Karang Tengah melalui kaedah penambakan bagi membolehkan ia dihuni manusia, beliau berkata kerajaan negeri menyerahkan keputusan itu kepada kerajaan pusat.
Dengan penyelesaian oleh ICJ terhadap tuntutan bertindih di tiga pulau itu, Abdul Ghani berkata, selepas ini tidak timbul lagi isu berbangkit berkenaan pemilikan dan kedaulatan melibatkan pulaupulau lain di perairan Johor, termasuk Pulau Pisang.

"Kedaulatan dan hak milik Pulau Pisang adalah jelas, pendaftaran tanah (Pulau Pisang) itu adalah jelas hak milik Johor," katanya.

Pulau Pisang yang terletak di perairan Pontian itu turut menempatkan sebuah rumah api yang kini diuruskan oleh pihak berkuasa Singapura.

Di Melaka, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Mustapa Mohamed berharap jawatankuasa teknikal bersama Malaysia dan Singapura dapat menentukan sempadan baru perairan dengan secepat mungkin.

"Sempadan perairan ini penting untuk nelayan," katanya kepada pemberita selepas melancarkan nama baru Jabatan Perkhidmatan Veterinar menggantikan Jabatan Perkhidmatan Haiwan di sini, hari ini.
Menurutnya, terdapat lebih 1,500 nelayan di Pengerang, Johor yang selama ini berharap untuk beroperasi di kawasan Pulau Batu Puteh, tidak kesampaian berikutan keputusan ICJ itu.

Katanya, Jabatan Perikanan juga menubuhkan satu pasukan untuk memperhalusi implikasi keputusan ICJ.
"Cuma kita berharap, ada beberapa perkara yang belum lagi diputuskan seperti Terumbu Karang Selatin, zon ekonomi eksklusif dan sempadan perairan, itu perlu diperhalusi," katanya.

Di KUALA LUMPUR, Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berharap rakyat Malaysia khususnya di Johor dapat menghormati keputusan badan antarabangsa itu.

"Kita sudah guna landasan yang betul iaitu landasan antarabangsa. Mereka sudah buat keputusan, kita perlu hormat. Rakyat perlu bertenang dan terima keputusan ini sebaik mungkin," katanya.

Walaupun keputusan yang diputuskan oleh ICJ berhubung Pulau Batu Puteh tidak berpihak kepada Malaysia, diharapkan kerjasama antara keduadua negara ini dapat diteruskan bagi mengekalkan keharmonian yang telah lama terjalin. BERNAMA

No comments: