Friday, May 16, 2008

Pakar kata sakit UMNO ..tinggal 2 ke 3 bulan bawa maut ?

Hujan yang disangka sampai ke petang tiba-tiba mendung tengah hari. Nasib UMNO dan BN semakin lebat dan hebat diperkatakan, ini menyebabkan ia bertambah sesak. Usianya semakin dikira dan dihitung dengan caountdown tarikh yang amat mengerunkan dirinya.
Apa pun ia sedang berusaha keras dengan mengadakan 'rawatan' susulan. Tidak mungkinlah orang yang banyak duit macam UMNO Bn ambil doktor biasa sahaja untuk merawatnya, tentulah doktor pakar luar negara sebagai pilihannya.
UMNO Bn tidak tertarik dengan rawatan cara hemodailisi doktor tempatan, dan pandangan pakar tempatan pun mahu dikesampingkan.
Hari ini orang yang mahu diterima masihat , bukan sahaja memberi pandangan menakutkan serta meninggalkan trauma kepada pesakit , tentang situasi sakitnya. Tetapi pandangan pakar ini menambahkan keparahan sakit dan trauma pesakit yang mahu dirawat. Pakar ini memberi pandangan bahawa mengikut firasat sakit nya itu dua bulan pun boleh mati,
Wah ! kegelabahan semakin parah jadinya, pandangan pakar ini mungkin diberi secara ikhlas bahawa sakit seumapa ini tiada harapan,dan signal lain mungkin pakar ini minta segera dapatkan rawatan pakar atau usahakan dengan apa-apa jalan supaya sakit ini diubati. Moralnya jangan tangguh lagi.
Semalam dan dua tiga hari belakangan ini, sakit UMNO berjangkit pada MCA regu molek , kelas dua layanan UMNO selama ini, bertambah parah dan nazak juga sakitnya. masing-masing tidak mahu mengaku siapa yang bawa penyakit berjangkit sekuat virus JE itu meresap dalam partinya. Masing-masing tunding menunding ?
Maka kita saksikanlah episod akan datang ?

Kerajaan 2 bulan pun boleh dibubar - SPR

Kerajaan semasa sama ada peringkat negeri dan persekutuan, yang berusia kurang tiga bulan, boleh dibubarkan bila-bila masa jika parti memerintah merasakan perlu berbuat demikian untuk mendapatkan mandat segar.

Tiada peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan yang menghalang kerajaan semasa jika berhasrat untuk membubarkan Parlimen ataupun Dewan Undangan Negeri (DUN), sekali gus membuka laluan bagi pilihan raya tergempar.

"Tiada peruntukan undang-undang yang mengatakan pembubaran tidak boleh dibuat (dalam masa tiga bulan selepas kerajaan dibentuk), tiada undang-undang," kata Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar ketika dihubungi mStar Online hari ini.

Sehubungan itu, kata beliau, menjadi budi bicara Perdana Menteri untuk mendapatkan perkenan Yang di-Pertuan Agong bagi membubarkan Parlimen.Begitu juga bagi pembubaran Dewan Undangan Negeri dengan memperoleh perkenan Sultan ataupun Gabenor, kata beliau.

Negara tidak pernah menyaksikan perkembangan seumpama itu sebelum ini, tetapi peruntukan undang-undang tidak menghalang kerajaan semasa berbuat demikian.

Pilihan raya umum ke-12 diadakan 15 bulan sebelum mandat tahun 2004 berakhir.Meskipun pilihan raya umum diadakan 8 Mac lalu tetapi mandat kerajaan semasa persekutuan bermula hanya apabila Parlimen mula bersidang.
Parlimen ke-12 mula bersidang 29 April lalu dan penggal pertama mesyuarat akan berakhir 27 Mei ini. Beberapa negeri juga telah mula mengadakan sidang Dewan Undangan Negeri masing-masing.

Wan Ahmad mengulas demikian ketika ditanya sama ada Parlimen dan Dewan Undangan Negeri boleh dibubarkan meskipun berusia kurang daripada tiga bulan ketika 'suasana politik tidak menentu' ekoran dakwaan melompat parti akan berlaku dalam waktu terdekat.

Cakap-cakap mengenai isu berkenaan kini muncul ekoran dakwaan Pakatan Rakyat cuba memancing ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) bagi menubuhkan kerajaan baru persekutuan.

Ia juga muncul isu hangat di Dewan Rakyat sejak minggu lalu dengan beberapa wakil rakyat dari Sabah memberi 'kata dua' kepada kerajaan persekutuan agar memenuhi tuntutan mereka sebelum September ini.

Dalam pilihan raya umum 8 Mac lalu, BN kehilangan kerusi majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat dengan hanya memenangi 140 bahagian manakala barisan pembangkang pula mendapat 82 bahagian Parlimen.

Selain itu, BN juga kehilangan kerajaan di lima negeri iaitu Pulau Pinang, Kedah, Perak, Selangor dan Kelantan.

No comments: