Thursday, May 15, 2008

Moral UMNO ?

Sejak bila pula UMNo adalah 'pejuang moral'. Sejak bila pula UMNo mula mencakna 'moral'. Bercakap soal moral dan membandingkan moral BN dan pemimpin BN adalah mengumpamakan seperti langit dan bumi. Hatta sama ada mahu dirujuk kepada pemimpin - pemimpin UMNo yang beragama Islam itu sendiri pun.

Maka , bolehlah nak bercakap soal moral, tetapi cerminan moral adalah sebagai satu ucapan retorik dan falsafah suci sahaja semata-mata. Moral dalam UMno adalah sekadar papan iklan sahaja.

Perbuatan pembangkang tak bermoral

KUALA LUMPUR: Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek, mengibaratkan perbuatan pembangkang menawarkan ganjaran jutaan ringgit dan jawatan untuk mempengaruhi Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) melompat parti seperti pelacur yang kehausan pelanggan.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kemaman berkata, perbuatan itu membuktikan sikap tidak bermoral serta corak kepemimpinan pembangkang yang amat rendah.

"Ada pemimpin parti tertentu saban hari merayu dan meramalkan kononnya ada (Ahli Parlimen BN) berminat datang kepada mereka dengan cara tidak bermoral, tetapi tindakan mereka itulah yang sebenarnya kemuncak kepada corak kepimpinan paling tidak bermoral.


"Maaf saya katakan, jika ada orang sanggup melanggani pelacur, orang itulah sendiri pelacur paling besar. Itulah sifat dan taraf moral yang ada pada pemimpin yang saban hari merayu dan mencari pelanggan untuk mendapatkan kepuasan kehidupan politik mereka.

"Saya percaya di kalangan (Ahli Parlimen BN), tiada pelacur politik kerana sikap seperti itu sentiasa kita tolak," katanya pada sidang media selepas membuat lawatan kerja ke The New Straits Times Press (M) Bhd (NSTP), di sini semalam.

Beliau diiringi Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan, Datuk Kamaruddin Siaraf dan Pengurus Besar Bernama, Datuk Azman Ujang.

Dalam lawatan itu, beliau diberi taklimat mengenai operasi akhbar oleh Ketua Pegawai Eksekutif NSTP, Datuk Syed Faisal Albar. Hadir sama, Ketua Pengarang Kumpulan NSTP, Datuk Hishamuddin Aun; Pengarang Kumpulan Berita Harian Sdn Bhd (BHSB), Datuk Manja Ismail dan Timbalan Pengarang Kumpulan BHSB, Mustapa Omar.

Mengulas dakwaan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim, kononnya ramai Ahli Parlimen BN akan menyertai Pakatan Rakyat. Ahmad Shabery berkata dalam dunia politik moden setiap wakil rakyat bertanggungjawab terhadap pengundi mereka dan tidak mungkin sanggup menggadai maruah serta mengkhianati amanah yang diberi.

"Ini soal maruah kerana tindakan sedemikian bukan saja mengkhianati pengundi mereka, malah simbol yang mereka bawa. Mereka tahu mengkhianati harapan rakyat ialah perbuatan tidak bermoral dan saya percaya ia tidak berlaku," katanya.

Beliau berkata, walaupun ada pandangan tegas dikemukakan Ahli Parlimen BN, termasuk dari Sabah yang mahu kerajaan memberi perhatian serius kepada pembangunan di negeri itu, ia bukan bermakna mereka sanggup menyertai parti lain.

"Saya ada berbincang dengan mereka (Ahli Parlimen BN dari Sabah) dan tiada seorang pun yang mengeluarkan pandangan tegas itu mahu melompat parti atau sebagainya.

"Jadi, isu kononnya mereka mahu lompat parti tidak timbul dan saya ingin tegaskan bahawa kami ada maruah. Mereka (pembangkang) jangan anggap kami ahli politik atau pemimpin murahan yang boleh ditawarkan dengan wang atau pangkat," katanya.

No comments: