Wednesday, May 28, 2008

Ketuanan Melayu ..?

Saat ini dan masa ini, UMNO semakin resah , keluar sokmo-sokmo laungan keramat di mana sahaja baik samada di mana-mana perjumpaan, perbincangan,forum, majlis rasmi tajaan itu dan ini, di tambahi dan diperpanjangi lontaran hebat oleh media masssa adalah soal ketuanan Melayu.
Sememangnya daripada awal asas penubuhan UMNO ,laungan keramat UMNo daripada merdeka bertukar serta merta kepada Hidup Melayu. Bagi orang Melayu kita amat berbangga dengan UMNo yang diasaskan untuk memperjuangkan Melayu sebagai teras yang sama atau setara untuk agamanya dan negaranya.
Idea dan idealis perjuangan UMno tentulah ilham atau cetusan rasa pimpinan pengasas mengikut citarasa penjajahan British pada waktu itu. Dalam mana bawah fikiran atas sedarnya amatlah sukar penyatuan negara bangsa mahu ditegakkan dinegara Malaysia saat itu serta pada masa depan. Ini adalah berdasarkan pengalaman sedia ada British di semua tanah jajahannya samaada di Asia atau Asia Timur Jauh. Terlalu amat sukar bangsa majoriti mahu didominan sebagai perjuangan membian sebuah negara bangsa.
Sebaliknya telahan British meleset, terkejut beruk macam mana keharmonian dan tolakansur kaum yang terlalu tinggi menjayakan Malaysia menjadi sebuah negara merdeka hebat malah kebanggaan kita sendiri.
Maka memerintahlah Umno dengan seadanya , dengan segala kebongkaka serta kesombongan dan bertindaklah ia menafikan sumbangan pertubuhan lain, gerakan lain, serta kumpulan-kumpulan lain. Nah maka di sinilah bermulaan ketuanan Melayu mengikut selera dan kaca mata , serta tafsiran pimpinan semasa UMno mengikut genarasi ke genrasi serta mengikut perubahan masa ke semasa mengikut peredaran dan kisaran zaman.
sambungan ....

No comments: