Thursday, May 01, 2008

I Mei Hari Pekerja 2008

1 Mei adalah Hari Pekerja. Malaysia seperti negara-negara lain juga turut merayakan dan menghargai sumbangan pekerja dalam memodalkan pembangunan negara. Sumbangan pekerja baik yang masih atau sudah pencen meraka adalah penyumbang ke arah membangunkan Malaysia sejak 50 tahun lepas.

Pekerja yang bekerja sebagai penjawat awam atau swasta adalah turut sama-sama menyumbang mengikut bidang dan disiplin kerja. Justeru kerajaan selain memberi 1 hari khas dengan cuti istimewa setiap tahun, kebajikan lain mereka wajar juga diperhati dan diambil tahu. Misalnya tuntutan minima RM1000 kepada pekerja swasta, status kontrak kepada penjawat awam yang belum selesai serta 1001 kes-kes tertungak yang perlu keperihatinan dan tindakan berhemah kerajaan sedia ada.

Janganlah kekalahan besar kerajaan BN secara besar itu kepada pakatan Rakyat turut dihukum dan didera para pekerja. Maknanya masa berpolitik sudah tamat, keputusan dah dibuat pilihannya kerajaan yang sedia ada mestilah menerima dengan cara terbuka dan profesional.

Hargailah kemakmuran, keharmonian dan kestabilan negara dengan sewajarnya.

No comments: