Tuesday, May 13, 2008

Hina raja marah , jual tanah dak ape... Mana Pemuda UMNO ?

Raja-raja Melayu dipertahankan, tetapi Tanah Melayu atau tanah dibumi Melayu ini dijual serta digadaikan kepada orang asing.

Perjuangan kosmetik UMNo dan sandiwara UMNo, bila sahaja menghidu dan mencium peluang untuk kepentingan diri dan parti cukup cepat. Tambahan pula dengan media massa utama yang dikuasai mereka bertindak mengerjakan isu ini bersungguh-sungguh.

Mana pemuda UMNo masa kes Sultan-sultan dan raja-raja Melayu dipelekeh dan diperhinakan semasa isu imunti raja-raja dicabut. Bukalah lipatan sejarah Negara. Di bawah adalah bukti segala-gala kebobrokan UMNo dan BN, kaki hipokrit.

Benarlah kata veteran UMNO Dato Aziz Tapa, saya dulu orang-orang UMNo berjuang utamakan parti dulu, tapi la ni saya lihat didulukan diri sendiri, kaum kerabat dan sahabat handai serta rakan taulan kemudian baru UMNO.


Nah tengok sendiri kelaku UMNO....


Adnan nafi terlibat isu jual tanah

KUANTAN 12 Mei - Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob menafikan sekeras-kerasnya tuduhan bekas Setiausaha Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Ahmad Tajuddin Sulaiman yang mendakwa beliau terlibat dengan penjualan tanah di mukim Ulu Luit, Maran.

Menurut beliau, dakwaan itu juga seolah-olah menuduhnya menyalahgunakan kuasa untuk tujuan itu.

Mengikut rekod, ujarnya, beliau langsung tidak terlibat dengan penjualan tanah tersebut sebaliknya, Ahmad Tajuddin yang telah menandatangani surat perjanjian antara tiga parti yang bertarikh 27 April 2004.

Beliau berkata, perjanjian tiga parti itu ditandatangani antara UMNO Pahang, Rangkaian Delima Sdn. Bhd. dan Prosper Trading Sdn. Bhd. (Prosper Trading) sebagai pembeli.

''Dia (Ahmad Tajuddin) yang ada dari mula lagi, baik sebelum tanah dijual dan semasa dijual. Tandatangan dia pun ada, sedangkan tandatangan saya satu pun tak ada, bila dia buat tuduhan begini, orang melihat seolah-olah saya yang salah guna kuasa," katanya kepada pemberita di kediamannya di sini hari ini.

Menteri Besar berkata demikian ketika mengulas mengenai urusan penjualan tanah Badan Perhubungan UMNO Pahang kepada dua buah syarikat bukan bumiputera yang disiarkan oleh TV3 semalam.

Menurut laporan berkenaan, tanah ladang kelapa sawit seluas 12,000 hektar di Kampung Paya Rambutan di mukim Ulu Luit, Maran itu dijual dengan harga RM600 juta.

Mengikut surat hak milik tanah, tanah tersebut menjadi hak milik UMNO Pahang pada 3 Jun 1980, namun dijual kepada Prosper Trading untuk dimajukan berdasarkan pencapaian syarikat itu yang berjaya memajukan pelbagai projek lain.

Adnan berkata, walaupun dijual kepada Prosper Training, tidak timbul isu tanah itu dijual kepada bukan bumiputera kerana syarikat tersebut merupakan satu daripada anak syarikat yang bernaung di bawah Lembaga Kemajuan Perusahaan Pertanian Pahang (LKPP) yang juga agensi milik kerajaan negeri.

''Jadi secara tidak langsung kerajaan negeri juga mendapat pendapatan hasil tanaman kelapa sawit di ladang itu," katanya.

Sambil menyatakan rasa dukacita terhadap tindakan Ahmad Tajuddin, beliau berkata, hal tersebut sepatutnya dibincangkan di dalam parti dan bukan secara terbuka kerana ia boleh mengundang pelbagai spekulasi.

''Saya sebenarnya tidak mahu menjawab isu ini, tapi nanti orang kata benda ini benar. Jadi saya terpaksa tampil untuk beritahu keadaan sebenar.

''Saya sangat sedih dengan hal ini. Begitu juga dengan laporan berita TV3 yang mendakwa tanah itu dijual dengan keluasan 12,000 hektar pada harga RM600 juta. Ia memang tidak benar, sedangkan tanah yang terlibat tidak sampai pun 400 hektar," katanya.

Sehubungan itu, katanya, pihaknya tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Ahmad Tajuddin termasuk memfailkan saman fitnah dan memohon injunksi interim.

''Saya harap dia bersedia, berhubung soal memecat dia dari UMNO atau tidak, semuanya terpulang kepada pihak atasan UMNO," ujar Adnan.

-ends

No comments: