Friday, April 18, 2008

UMNo minta berpakat lagi Melayu selepas 30 tahun ?

Melayu..Melayu...Melayu.. tiada nada paling kuat, gawatnya selepas ini di Malaysia melainkan slogan Melayu..Melayu lain. Semua adalah gara-gara keputusan PRU 12 lalu yang meranapkan hemogini UMno dalam kancah politik pelbagai kaum di Malaysia.

PAS dan UMNO dua parti Melayu establisah besar sering dijadikan rujukan khusus, bila bercakap soal penyatuan politik berdasarkan kaum. sejarah pernanh mencatatkan titik temu pernah diterokai PAS UMNo selepas 13 Mei 1969. Gabungan persepakatan ini sudah menjadi lipatan sejarah belaka, PAS diwaktu itu nampak ikhlas , tetapi UMno bertindak mengkhianati persepakatan itu dengan mencipta pelabagai perbedaan , maka atas alasan banyak sangat perbedaan itu, maka UMNo bertindak menyingkirkan PAS daripada pakatan kerjasama tersebut.

Maka PAS bersendirian kembali selama 30 tahun, binalah hubungan dengan menubuhkan CCC gagal, kemudian berpakat lagi menubuhkan Gagasan Rakyat bawah angkatan Perpaduan Ummah dengan S46 bilamana UMno diharamkan.

Kini PAS kembali bergabung duduk bawah Pakatan Rakyat dengan kerjasama PKR dan DAP. Pakatan walaupun longgar dan baru tapi berjaya akhirnya dapat 5 buah negeri selepas PRU 12.

Terbaru, UMNo kembali berteriak dan melaungkan laungan keramat agar Melayu kembali bersatu , teriakan itu bukan datang daripada UMNo tetapi konco-konco yang mahu selamatkan UMNO.

Seolah-olah pakatan bukanlah kehendak UMno, kebimbangan rakyat atas sifat tidak berpadunya Melayu adalah kebimbangan akar umbi , bukan kebimbangan daripada Umno itu sendiri. Umno berniat dan berkira-kira dengan meletakkan banyak serampang yang bermata-mata, percaturannya ada pelbagai kira-kira dan sifir, maka jadi atau tidak jadi bergantung kepada suasana dan keadaan. Namun apa pun kini semua percaturannya tidak menjadi langsung, semua perkiraan salah belaka.

Maka jika diambilkira daripada sudut perkiraan sejarah dan pengalaman , maka wajarlah PAS menolak pelawaan UMno untuk duduk berpakat sekali lagi. Senario apa yang ditanggung selama 18 tahun kerajaan Melayu Kelantan. Maka jika nak diikutkan hati layaklah kita menolak pelawaan UMno itu.

PAS tolak cadangan tubuh kerajaan campuran bersama Umno

PUTRAJAYA: Umno pernah mengajak PAS bagi menubuhkan kerajaan campuran dibeberapa negeri termasuk di mana kedua-dua parti itu boleh menubuhkan kerajaan tetapi ditolak oleh pemimpin tertinggi parti itu.

Menurut sumber, tiga pemimpin tertinggi PAS, Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang, setiausaha agung Datuk Kamaruddin Jaafar dan bendahari Dr Hatta Ramli menolak pelawaan Umno itu setelah beberapa sesi rundingan dijalankan.

Beliau yang turut mewakili Umno dalam rundingan itu mendedahkan bahawa cadangan itu bagaimanapun mendapat reaksi positif daripada Menteri Besar Kelantan yang juga Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat.

Matlamat utama cadangan berkenaan, tegasnya, adalah untuk mengukuhkan perpaduan Melayu serta memastikan kestabiliti politik yang berkekalan di negara ini.

"Kita telah mengadakan beberapa rundingan dengan PAS. Beberapa pemimpin telahpun berjumpa dengan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bagi membincangkan cadangan Umno itu, tetapi akhirnya mereka menolak.

"Malah Pengerusi PAS Perak Ahmad Awang ketika menolak cadangan Umno itu berkata parti itu lebih rela bekerjasama dengan parti orang kafir daripada bekerjasama dengan Umno yang dituduhnya parti zalim.

"Kerana itu, saya menganggap pemimpin-pemimpin PAS adalah hipokrit kerana di hadapan umum bercakap mengenai perpaduan Melayu serta kemungkinan bekerjasama dengan Umno, tetapi di belakang sanggup bekerjasama dengan DAP daripada dengan kita," katanya kepada mStar online Khamis.

Hadi pada hari Rabu menyatakan kesanggupan PAS bermuafakat dengan Umno demi kesepakatan orang Melayu.

Menurut sumber itu lagi, rundingan mengenai penubuhan kerajaan campuran Umno-PAS itu melibatkan beberapa pemimpin tertinggi Umno serta pemimpin tertinggi PAS termasuk ahli-ahli majlis syuranya.

Katanya, menurut rundingan itu, kerjasama melalui kerajaan campuran Umno-PAS itu sepatutnya bermula dengan negeri Perak, tetapi setelah beberapa kali pertemuan diadakan, PAS menolaknya walaupun mereka ditawarkan jawatan tinggi dalam kerajaan campuran itu.

Sumber itu berkata, pemimpin PAS yang terlibat dalam sesi rundingan itu, termasuk Timbalan Presidennya, Nasharudin Mat Isa memberitahu bahawa mereka lebih percaya kepada janji yang diberikan oleh penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada pemimpin Umno.

PAS, menurut sumber itu lagi, percaya kepada janji Anwar bahawa jika parti itu bersepakat dengan DAP dan PKR mereka boleh menumbangkan kerajaan pusat Barisan Nasional.


No comments: