Wednesday, April 02, 2008

Sumpah Ikrar Sila Tunaikan ?

Berantakan dan gelora pemilihan dan agenda 'perebutan' atau pertarungan dalam UMNo sebagai sebuah parti politik adalah perkara biasa. bersatu, berpecah, terserpih, terbuang itu adalah asam garam dalam dunia politik. pepatah Melayu selalu disebut dan ramai sentiasa ulang-ulangkan , jika takut dlanda atau dipukul ombak jangan berumah ditepi pantai.

Mukhriz sebagai ahli parti berhak bersuara dan berpandangan. maka pandangan beliau masa ini adalah masa untuk kepimpinan ditukarkan. Maknanya pemimpin mesti ambil tanggungjawab dan pegang dan ikat diri dengan prinsip. bagaimana seorang menteri pengangkutan Jepun boleh meletakkan jawatan bila kereta api tergelncir. Jika nak diikutkan maka yang salah adalah pemandu keretapi laju serta jurutera yang berkenaanlah patut bertanggungjawab penuh, tetapi beliau ambil tanggungjawab.

Persoalan ini, adalah persoalan kaedah dan cara berfikir. Bersama dengan budaya masyarakat dan nilai sezaman yang dipegang serta yang didukung. satu bangsa yang maju bertamadun dan dipandang tinggi adala bangsa yang berdisiplin, patuh taat serta mengamalkan nilai-nilai dan mempertahankan nilai-nilai tersebut.

Justeru, apatah salah masa untuk berubah ini, kita bentuk dan budayakan dalam masyarakat supaya pimpinan ada rasa dan ambil satu tanggungjawab terhadap apa yang diangkat serta disumpahkan di depan YDPA atau Raja-Raja Melayu bilamana sewaktu upacara angkat sumpah berlangsung. ya sumpah itu adalah sumpah orang yang memberi khidmat terhadap apa yang akan dikhidmatkan kepada rakyat. Proses kedua adalah menunaikan sumpah itu bilamana sumpah yang disumpahkan itu gagal dilaksanakan. Pilihannya ambil tanggungjawab beri laluan kepada orang lain.

maka barulah kita dinamakan ada prisnsip dan berpegang dengan prinsip, kerana lafaz kita semasa berkhidmat adalah bukan untuk menjaga kepentingan peribadi tetapi kepentuingan umum iaitu rakyat teramai.




Mukhriz sedia tanding Ketua Pemuda

PETALING JAYA: Anggota Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir berkata beliau sedia bertanding jawatan Ketua Pemuda Umno pada pemilihan parti Disember ini sekiranya mendapat sokongan akar umbi.

Bagaimanapun, Mukhriz yang juga Exco Pemuda Umno berkata, beliau tidak akan bertanding jika ketua pergerakan itu Datuk Seri Hishammuddin Hussein memutuskan untuk kekal memegang jawatan itu.

"Saya belum buat keputusan. Saya kena tunggu dahulu bos saya, Datuk Hisham, untuk menyatakan jawatan apa yang beliau akan bertanding," katanya kepada pemberita pada Forum "Umno Pasca Pilihan Raya Umum Ke12: Satu Penilaian" anjuran portal internet mykmu.net di Hotel Singgahsana di sini, Selasa.

Beliau mengulas sokongan mereka yang menghadiri forum itu yang mahukannya bertanding jawatan Ketua Pemuda yang dipegang Hishammuddin sejak 2000.

Sebelum ini, bekas Menteri Besar Selangor Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo juga menyuarakan hasrat untuk merebut jawatan itu.

Forum yang dihadiri lebih 1,200 peserta itu turut menyaksikan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyampaikan ucap utama.

Forum yang dikendalikan moderator Datuk Ahmad A.Talib itu juga menampilkan Ketua Penerangan Umno Johor, Dr Puad Zarkashi, selain Mukhriz dan Mohamad Khir, sebagai ahli panel.

Mohamad Khir pula ketika ditanya sama ada beliau akan memberi laluan kepada Mukhriz, berkata, perkara itu tidak menjadi masalah asalkan Mukhriz mendapat 20 peratus pencalonan daripada Bahagian Umno seperti ditetapkan perlembagaan parti.

"Kita akan bincang dan tengok macam mana," kata Mohamad Khir, satu-satunya pemimpin Umno yang meletak jawatan sebagai Pengerusi Barisan Nasional (BN) dan Umno negeri ekoran kekalahan BN dalam pilihan raya umum lalu menyaksikan lima negeri termasuk Selangor jatuh ke tangan pembangkang.

Diminta mengulas siapa yang layak untuk bertanding presiden parti selain Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, Mukhriz berkata yang penting ialah anggota parti perlu diberi hak untuk memilih pemimpin mereka.

"Secara peribadi saya cenderung (sokong) kepada Datuk Seri Najib Tun Razak," kata Mukhriz yang sebelum ini mengutus surat peribadi kepada Abdullah memintanya meletak jawatan ekoran prestasi buruk Umno dan Barisan Nasional pada pilihan raya 8 Mac lepas.

"Saya berpendapat pucuk pimpinan harus bertanggungjawab, dan Perdana Menteri merangkap Presiden Umno harus berundur secara terhormat.

Dengan kepimpinan baru, mungkin dengan Majlis Tertinggi baru, kita boleh mulakan reformasi," katanya.

Bagaimanapun, Puad dan Mohamad Khir tidak bersetuju bahawa kesalahan itu harus diletakkan 100 peratus kepada kepimpinan parti sebaliknya mereka berpendapat ia perlu dipikul secara bersama.

"Kami (Umno Johor) tidak memutuskan yang Pak Lah (Abdullah) harus berundur. Yang kami mahu ialah Umno menjadi lebih kuat," katanya.

Mohamad Khir berkata menukar kepimpinan tidak akan menyelesaikan masalah.

Katanya peralihan sokongan rakyat kepada parti bukan daripada BN disebabkan mereka tidak berpuas hati dengan beberapa isu seperti pengagihan kekayaan negara dan pendidikan. BERNAMA

No comments: