Monday, April 28, 2008


Scandal Balkis-gate - ibnukhuzaimah"
Oleh Ibnu Khuzaimahhttp://selangortoday.wordpress.comTransaksi jualbeli tanah dan sumbangan PKNS kepada BALKIS
Lokasi Tanah:SEKSYEN 7
Harga : RM250,000.00
Keluasan: 43560 k/p : RM5.74 pkp
Penjual : PKNS, Pembeli Balkis.
Cara Bayaran – Kontra. Hutang Kerajaan Negeri daripada PKNS.
PKNS – Derma Majlis Perasmian Kompleks Balkis RM218,719.60
Sumbangan Majlis Makan Malam Balkis RM200,000.00
Tajaan Meja Majlis Makan malam RM 10,000.00
Program Tahunan Isteri Wakil Rakyat RM161,660.00
Jumlah : RM590,379.60
Para pembaca bolehlah berfikir sendiri betapa rosak dan korapnya kerajaan Selangor pimpinan Khir Toyo. Dalam bantahannya kepada akhbar The Sun Khir berkata bahawa denda yang dibayar oleh PKNS sejumlah RM330,00 kerana pembersihan haram di Bukit Cahaya adalah bukan wang rakyat Khir Toyo: “You wrote that the fine paid by PKNS was people’s money.
No, PKNS is a private company.”Then Khir Toyo made a remarkable statement:“The fine goes back to the state coffin! (I’m sure he meant “coffers” but those at the lunch looked stunned when he used the word a second time). The money comes back to us.”Khir Toyo, bukan sahaja tidak reti berbahasa inggeris tak tau apa itu coffin, apa itu coffers.
Anehnya bagaimana wang denda boleh kembali kepada khazanah negeri? Bolehkah transaksi jualbeli seperti ini sah disisi undang-undang? Berapa pula jumlah yuran penilaian yang dibayar Balkis bagi tanah ini? Bagi tanah bangunan ianya mesti bernilai sekurang-kurangnya RM5 sekaki persegi. Jika diperhatikan jumlah sumbangan derma majlis perasmian Kompleks Balkis RM218,719.60.Mengapa 60 sen? Mengapa satu jumlah yang tidak round figure? Mengkinkah PKNS juga membayarkan sekali wang penilaian bagi tanah itu apabila menjualnya kepada Balkis? Pada kebiasaannya Kerajaan Negeri memberikan tanah kepada agensi seperti PKNS atas keperluan tertentu pembangunan. PKNS kemudiannya membangunkan tanah itu atau menjualkan kepada pembeli baru. Jika telahan ini benar maka sekali persegi ialah RM5.02, nilai terendah bagi tanah bangunan bagi tempat yang prime di Seksyen 7 Shah Alam.Memohon tanah kerajaan dan kemudian menjualkan kepada pihak lain adalah antara kegiatan utama badan badan dibawah kerajaan negeri Selangor.
Yayasan Selangor adalah antara yang banyak mendapat tanah dari Kerajaan Negeri dan banyak juga yang dijualkan untuk mendapatkan wang. Cara mudah. Yayasan Selangor dibedah siasat segera. Kerajaan Negeri Selangor pimpinan Tan Sri Khalid perlu tegas dalam isu ini supaya tidak berlaku dan tidak ada siapa yang berani menderhaka kepada rakyat dimasa akan datang.Salah urus/mismanagent jelas berlaku dalam anak-anak syarikat negeri yang diperbadankan termasuk juga badan-badan seperti Yayasan Selangor dan PKPS.
Bedah siasat, reinvent dan turn around perlu malah wajib disegerakan sebelum menjadi lebih parah! Dan sebelum rakyat berarak menunyut keadilan diperkasakan!Updates:Kenyataan Zaharah Kecik bahawa pemindahan wang Balkis kepada Bakti yang dilakukannya adalah sah adalah salah sama sekali. Korum 2/3 yang disebutkannya tidak ujud sama sekali kerana dalam sebuah kerajaan caretaker ia hanyalah Perdana Menteri, Jemaah Menteri dan Menteri Besar. Timbalan Menteri, Ahli Parlimen, ADUN tidak berfungsi langsung. Bermakna mantan ADUN tidak berfungsi apa tah lagi sang isteri, sejak pembubaran Parlimen dan DUN. Maka jika Zaharah berkata ada koram, maka koram itu tidak sah. Samalah, bahawa Zaharah membuat keputusan sendiri dengan nasihat kekandanya abang sayang abang ku Khir...
Alahai..http://selangortoday.wordpress.com"

No comments: