Monday, April 28, 2008

BALKIS yang tidak semurni namanya ?

Isu sensasi kedua Selangor - BALKIS singkatan daripada ( Badan Kebaikan Isteri-Isteri Wakil Rakyat Selangor) , Kini adalah bekas-bekas wakil rakyat Selangor. Ia adalah NGO , dianggotai ahli-ahlinya adalah isteri-isteri wakil rakyat semasa BN memerintah Selanagor sebelum pilihanraya 2008. Selepas 8 Mac kerajaan BN Selangor jatuh dan diambilalih oleh kerajaan Pakatan Rakyat gabungan parti teras PAS, PKR dan DAP. Ini adalah gambaran senario awal dan asas serta sejarah bagi BALKIS.
Lanjutan daripada itu, pada hari ini BALKIS bertindak membubarkan pertubuhan kebajikan yang berniat murni dan secara 'rela' menyerahkan aset, atau apa-apa pegangan liabiliti yang bernilai RM9.9 juta kepada BAKTI (Pertubuhan Kebajikan Isteri-Isteri Menteri). Yang mana jika bawah ROS spt yang didaftar ia nya adalah sebagi induk yang boleh menerima tanggunggan pertubuhan bawahnya atau dikira cawangannya. Ini adalah syarat-syarat lazim ROS.
Pembubaran BALKIS ini memberi petanda atau gambaran kegelabahan mereka. Tafsiran kita rupa-rupanya dalam fikiran dan pemikiran mereka , maka menandakan mereka sudah tamat waktu berkebajikan dan beramal. Gambaran ini jelas mereka cuma beramal dan berkebajikan bila ada dan dapat bkuasa sahaja. Kedua, perasaan dendam kesumat (khasnya kerajaan berteraskan UMNo Melayu) atau kuat menghukum ditotkok tambah lagi bersikap bebal, Situasi ini sebagai tanda protes dan hukumana mereka (atas dasar poadan muka) kepada rakyat Selangor khasnya.
Selain itu, dalam kepala dan fikiran mereka 'sem,uanya' sudah berakhir , maknanya edah kerjaan penipu Bn sudah tamat dan 'qiamat' politik UMNO Selangor khasnya sudah sampai lebih awall daripada UMNO di Malaysia amnya. Dalam sifir politik mereka sudah tidak ada peluang kedua atau untuk kembali semula, maknanya ia sudah tamat dan pencen terus daripada menerajui politik Selangor. UMNO seolah-olah akan ditalqinkan di Selangor.
Seterusnya , tindakan ini menandakan kegopohan BALKIS , bertindak membelakangkan semua semangat-semangat yang sering dilaungkan oleh bekas-bekas wakil rakyat mereka atau suami mereka, bersatupadu, angan berhasad dengki, berkhidmat untuk rakyat dan sebagainya. Dari segi amalan adalah kosong, inilah retoriknya UMNO. Selain itu mereka tidak berfikiran waras dan rasional aagr berlapang dada sanggup menerima kekalahan dan mengakui akan kekalahan itu sendiri. Keegoan kerana terlalu lama berada ditampuk kekuasaan dan terlalu dibuai dengan keasyikan, kemeawahan mereka lupa diri mereka sebenarnya.

No comments: