Wednesday, March 26, 2008

UMNO makin keliru ?

UMNO semakin bercelaru, kenazakan UMNO semakin hampir. Terkini tunggak kekuatan atau paksitunjang serta teras kekuatan UMNO sudah makin terhakis. Bermula dengan rakyat 'memberi pukulan' maut, kini diikuti dengan Sultan (merujuk isu perlantikan MB di Perlis dan Terengganu). Kini suara desakan dari dalam, dengan 6 menteri digugurkan dikatakan sebagai prooksi Najib, Ku Li yang menannguk diair keroh, surat Mukhriz yang tersebar dan disebarkan untuk mendesak Pak Lah meletakkan jawatan. Fidah yang tetap pertahankan kedudukan sebagai Ketua Wanita UMNO tetapi tidak berjawatan dalam kabinet, Radzi setiausaha Agong UMNO yang berkata ia tidak dapat bekerja dengan berkesan lagi, semuanya merencamkan kegawatan UMNO.


Hari ini, Mukhriz desak supaya tidak ditunda akan pemilihan Agong UMNO pada tahun ini, sementara UMNO Bahagian Cheras pula minta jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO ditandingi dan dibuka untuk ditandingi. Maknanya UMNO yang berpenyakit semakin tidak terurus. Banyak Bomoh yang cuba merawat dengan mencadangkan gitu gini, sementara penjaganya tidak tentu hala dan tidak tahu nasihat mana yang mahu digunapakai dan dipegangrujuk.

Selepas semalam, UMNo dibelasah oleh rakan kongsi dengan menyabitkan kekalahan BN yang besar dari rakyat,atas keangkuhan pimpinan BN (mesti dituju kepada UMNO). Sementara pembesar UMNO pertahankan kepimpinannya jangan diperkecil-kecil dan perkotak katik dengan mengaseosorikan Melayu dan Ketuanan Melayu jangan diganggu gugat serta dicabar. Tetiba kepimpinan UMNO yang mencabar dan mahu mencabut akar tunjang kemelayuaan dengan pertikaikan keputusan istana Terengganu yang mahukan orang lain dilantik sebagai MB. Maknanya MB bukan lagi penasihat sultan, kerana sultan sudah dinasihat hampir 50 tahun, biarlah sultan menasihat MB sekali itupun hanya di Terengganu dalam kes kerusi MB sahaja.

Kita nantikan episod akan datang .....

No comments: