Tuesday, January 01, 2008

sambutan Tahun Baru: Yang salahnya adalah remaja ?

Isu kedua malam ini, Buiten Utama TV3 memaparkan aktiviti sambutan Tahun Baru di ibukota. Berita mula sambutan itu adalah dengan dipersalahkan terus segelintar remaja yang tidak tahu menilai dan menghayati apa kata pemimpin, malam tu Pak Lah dan Jin dia ada sekali. Katanya salah guna malam sambutanlah kot, macam tu.

Maka dipaparkan remaja kita yang majority Melayu dan dengan kaum2 lain turut berpesta sampai pagi. Katanya disertakan audio sekali , maka visualnya tak ada.Maka ditunjuklah bebudak dengan tidak berbanju berambut punk menari ibarat lupa diri sampai pagi di Bukit Bintang. Namapak tiada semburan water canon, sebab ada PM hadir kot. Depa dapat permitlah tu sebab Menteri Dalam Negeri pi. Dak gitu.

Kemudian dibandingkan sejak siang lagi dari pagi (sebab penulis duduk rumah sahaja dapat tengok tv) katanya ada segelintir masyarakat warga kota yang bijak memilih ke destnasi lain iaitu ke masjid as syakirin KLCC yang tidak jauh daripada tapak sambutan pesta tahun baru kerana memilih cara alternative.

Payannya nak keluar kan perkataan baik tak dikeluarkan sampailah skrip tu ke malam Serupa nampak baca hok tu aje. Buliten Utama (penulis dok tunggu juga) nak kata baik perbuatan tu dak. Dia suruh orang berfikir juga gamaknya. Kalau bebudak payahlah nak menilai terus baik ke buruk. Kebiasaan dalam ilmu mendidik kita di sekolah kena bagi tau dan cakap terus kata-kata rangsangan contohnya awak pandai, awak bagus, awak baik, awak mesti boleh buat.

Justeru begitulah juga kita patut mendidik dan terap melalui media eletronik hal kebaiakn dan mendidik ni Cuma nak cakap perkataan baik sahaja, bukannya payah. Tak keluar juga daripada pagi penulis tunggu samapi malam dok turbit juga perkataan tu. Memanglah yang baca tu macam khatib membaca sahaja khutbah Jumaat setiap hari Jumaatlah tak lari dari skripnya. Kalau keluar skrip kena pecatlah.

Moralnya, media tidak persalah yang tukang buat dan anjur , media marah remaja yang membuat pengisian sendiri-sendiri. Maknanya lepas Pak Lah dan Jin balik hampa kena balik lah. Maka moralnya apakah bentuk ‘kawalan dalam’ yang dapat mendidik dan mendisplin remaja dan pengunjung sambutan Tahun Bar uterus balik ke rumah. Tanya dan jawablah sendiri ?

Itulah sebab, kita jangan anjur program sambutan macam tu adalah lebih baik. Kerana perkara luar kawalan dan tiada daya kawalan daripada kita, dan kita juga terhad kawalannya, takkan lah kita nak kena hantar dari rumah ke rumah pengunjung yang ratusan ribu tu balik, dayakah kita ? Maka alternatifnya dah ada jalan maka kita mabil sahajalah, walapun pendekatan yang kita buat tidak popular tapi masyarakat selamat dan rakyat hidup sejahtera.

Macamlah pendekatan Taliban di Afghnisan, sebelum Hamid Karzai masuk dengan sokongan AS. Ma\cam mana rakyatnya kini ? Kita patut ada akai lah sendiri bulih fikiq oi ?

No comments: