Monday, January 21, 2008

Bila tarikh pilihanraya di sembunyikan ?

Empat hari lepas diberitakan Majlis Tertinggi UMNo bersidang, ramai yang membuat telahan ini adalah berfokuskan kepada isu pilihanraya umum ke 12. Tambahan diperkuatkuasakan larangan semua menteri kerabat UMNo sentiasa berada dalam negara sepanjang tempoh yang dinyatakan.

Hari ini (21/01/08) bertempat di Purtajaya jam 11.00 pagi tadi semua kerabat BN bermesyuarat. Maka berburu-buru dan berpusu-pusulah wartawan dan pemberita bagi mendapatkan berita apa yang perlu diberitakan kepada orang ramai.

Bila ditanya daripada TPM samapi kepada kerabat-kerabat semua kata tak ada apa-apa cuma bincang hal-hal pembangunan da pendidikan sahaja.

Hal tarikh pilihanraya menjadi hantu besar kepada negara Malaysia. Tabiat takut umum ini adalah tabiat bawaan Melayu yang sentiasa ditakut-takutkan. Jika dulu zaman kanak-kanak kita ditakutkan dengan malam yang dalam kepala ada hantu, dan takutkan benda-benda lain yang mana bersifat negatif. Jika takut tak sekolah nanti tak dapat kerja itu bolehlah dikira yang positif tidaklah menjadi masalah sangat.

Rupanya tabiat takut dan ditakut-takutkan ada juga dalam jiwa pemimpian Melayu atau bangsa berkelas minda pertama atau bangsa yang mahu diangkasakan.Alahai 50 tahun merdeka ?

No comments: