Thursday, December 06, 2007

Naluri Pengerusi SPR sukar dibaca ?

Dalam diri manusia, ada naluri atau sense di mana naluri ini adalah hasrat hati individu berkenaan yang mana perlu ditakluki. Justeru itu apa-apa juga program , rancangan yang melibatkan individu perlu naluri rasa itu didahului, justeru apabila rasa itu ditakluki maka mudahlah ke agenda setersunya.

Naluri kebersamaan pemimpin dengan rakyat berbeda , ianya dipisahkan oleh sempadan sense kebersamaan yang tidak harizontal, yang dipimpin itu nalurinya adalah vertikal , katanya, pemimpin nalurinya harizotal. Contoh mudah kita tidak ada masa bercakap agenda-agenda yang kecil yang tidak mencabar, sebab rata-rata penduduk dunia dah naik ke bulan, kita mahu bincang cara buat jarum. Kes ini samalah pada setiap tahun soalnya pasal yuran sekolah. Yuran sekolah bagi pemimpin adalah kecil , boleh selesai tak payah nak handle beria-ria , maka pemimpin tangkap muat dan buat mudah. Begitu juga dalam hal-hal kepentingan rakyat yang lain.

Pokoknya rasa kebersamaan permasalahan itu, pemimpin tidak kongsi bersama. Macamlah orang tengah sesak untuk dapatkan punca duit kerana nak membayar saman cukai pintu, masanya esok sebagai tempoh terakhir. maka dia terkial-kiallah mencari punca untuk dipinjamkan bagi menyelesaikan masalahnya. Bagi pemimpin naluri perkongsian permasalahan ini tidak bersama-sama dlam diri, macam mana dia nak rasa kepertita dan kepayahan si peminjam tadi bagi selesaikan masalahnya.

Justeru nak bersamakan sense itu bukalah satu perasaan yang mudah. Maka Pengerusi SPR yang angkuh dalam masa dua tiga hari penghujung tamat tugas tu , patut belajar dan fahami perasaan kebersamaan hati naluri pembangkang macam mana dinafikan pandangan dan ditindas suara mereka untuk ke sekian kali. Biarlah kita nampak adil dan buat-buat lah berlaku adil, itu sahaja bukannya payah sangat.

No comments: