Tuesday, December 11, 2007

Memalukan Negara ?

Ombak atau tsunami 'kemarahan' rakyat mulai dirasai dan disedari oleh kerajaan BN pimpinan Pak Lah. Penahanan Sdr Mohd Sabu dan Tian Chua ekoran rentetan dari Bersih yang akan meneruskan Himpunan esok pada 11 November di hadapan bangunan Parlimen. Dalam masa yang sama para peguam terus dan terus membuat perjumpaan dan terakhir kelmarin di jalan TAR berhadapan dengan Sogo, sempena Hari Hak Asasi Manusia Sedunia. Manakala Hindraff terus terusan membuat perjumpaan ke seluruh negara dengan menjadikan perjumpaan di kuil-kuil sebagai medan mereka mendekati rakyat keturunan India.

Kegelabahan kerajaan BN dengan lagak ego dan bongkak , terkini adalah menghantar Peguam negara bagi berdepan penghujahan kes Mohd Sabu serta semalamnya, ke Kuala Terengganu bagi berdepan dengan Kes Suwandi pemuda yang ditembak polis kerana "Rusuhan Batu Buruk'. Melihat gelagat Peguam Negara , fokus utama kerja ibarat kata sangat perihatin dan cakna dia sampai turun ke bawah cuci longkang dan kutip sampah. makna nya dia tak percaya kat tukang cuci longkang dan sampah di Kuala Terengganu dan di KL. Dalam kata lain jarang di negara lain peguam negara turun sampai ke tahap level tu.

Kegawatan Peguam Negara turun membawa pelbagai implikasi, yang dampak serta impaknya bukan untungnya sekarung malah ruginya berguni-guni. Pertama integriti sisitem kehakiman negara sudah patah dan bobrok, kedua negara tidak ditadbir cara profesionalisme, peguam negara ambil alih tugas pegawai pendakwa sehingga ke tahap kes itu. ketiga kes ini akan memberi kesan jangka panjang memalu dan memburukkan imej negara. Bahawa sisitem 'undang-undang rimba' digunatadbir serta gunaurus negara Malaysia. Peristiwa ini tetap menjadi satu lagi sejarah 'hitam' negara dan sejarah ini tetap memalukan negara dan bangsa malaysia merdeka. Rendah nilai dan ketamadunan kita, hatta prinsip asas nilai-nilai sezaman yang digunakan pakai di dunia kita langgari dengan angkuh, memaparkan laparnya kita dengan kuasa, ala Islam Hadhri tajaan UMNO BN.

No comments: