Tuesday, December 11, 2007

Lemah kualiti jalan raya kita sejak ada Roadcare ?

Di waktu musim hujan ni, penulis teringat tentang perisitiwa bagaimana sebuah keluarga yang daripada perjalan dari Gua Musang menuju ke Kl untuk bercuti alami kemalangan. Kes kemalangan kereta cikgu sekeluarga dua minggu lepas kerana beliau cuba mengelak lubang yang terdapat atas jalan, tiba-tiba dengan takdir beliau tidak sempat mengelak lori yang datang bertentangan maka terus berlanggar.


Penulis baru dua tiga hari berkampung dalam rumah, hujan waktu ini tidak henti-henti, selain bertugas menanda kertas peperikasaan , maka agak sibuk terus terusan berkampung dalam bilik sahaja lah. Semua tugasan mencari bekalan adalah diuruskan oleh isteri yang kebetulan cuti sempena dua ank bersunat.

Maka hari ini, penulis boring dan keluarlah dari rumah, tugas nya meghantar anak dua orang ke destanisi masing, masing jemput ambil seorang sebelah pag ke kem ibadat anjuran masjid yang berjalan selam 30 hari daripada jam lapan sehingga 1.30 tgh, kedua anak lelaki ke kelas tution untuk peperiksaan pmr 2008, akademik dan agama.

Di pendek kan cerita maka penulsi bila memandu amat terkejut beruk, bila jalan dua iga hari hujan sudah bertomang sana sini, penlis ikut kenderaan yang nampak perlahan ingatkan benda rupanya mengelak dari lubang-lubang atas jalan yang cukup banyak dan mengejutkan. Bagi yang selalu gunakan aka mereka pemand berkenaan memperlahankan kenderaan bagi penulis yang tidak tahu menahu ini main redah, apa khbar berdentumanlah kereta terjun lubang-lubang atas jalan raya yang cukup teruk.

Maka terfikirlah penulis akan kes, kemalangan sahabat guru sekeluarga dari Gua Musang tempoh hari, maka jalan macam ini atau seumpama inilah yang cuba beliau elakkan. Ini memaparkan kepada kita sejak jalan dah ada Roadcare bukan sahaja bertambah baik selenggaraan kualitinya daripada zaman JKR dulu, tetapi kualiti jalan tampal tutup turap menutup mulut dan mata sahaja. Bila hujan lebat dan tidak henti-henti tiga empat hari banyak kenderaan lalu, tar berseroi dan berkeping-keping naik dan menjadi lopak lubang yang cukup mengerunkan kepada pengguna jalanraya yaitu cukup bahaya. Jelaslah kualiti jalan kita sejak ada Roadcare adalah cukup teruk.

Inilah menunjukkan kualiti bahan yang diturap adalah cukup lemah. Pengguna jalanraya yang membayar cukai tidak mendapat perkhidmatan yang baik yang sepatut disedaiakan oleh pihak berkuasa. Para pembaca bayangkan ini kes jalan berlubang-lubang dan bertompang berlaku dijalan-jelan persekutuan anatara yang menjadi kawasan PBT bertaraf perbandaran , itulah kelas jalannya ,Bayangkan jalan-jalan persekutuan yang berada bawah PBT-PBT yang bertaraf majlis daerah sahaja. Bayangkan berapa masa untuk ambil masa baiki jalan tambah masa hujan ni. Semasa penulis menulis ini situasi jalan yang penulis laporkan masih belum diturap , papan tanda perlahan tanda-tanda kon bahaya tidak diletakkan . Semua lembap bila pengguna dan aduan pengguna tidak sampai ke pada depa. ?

No comments: