Saturday, December 01, 2007

Beruk tajaan Khairy lahir di DUN Kelantan ?

Kelaku buruk dan buruk laku itulah kata-kata yang wajar disedekahkan kepada ADUN daripada BN di DUN Kelantan. Sebelum Himpunan Bersih pada 10 November di dalam Dewan Perhimpunan Agong UMNO, menantu lelaki tunggal Pak Lah, Khairy Jamaluddin dengan bongkak dan angkuh melabelkan para demo atau mereka yang terlibat dengan demontrasi aman Bersih sebagai 'beruk'.
Walaubagaimanapun 'beruk' itu tidak lahir dibumi ibu negara, tetapi lahir dalam DUN Kelantan. Ini kerana Norzula ADUN Paluh panas telinga dan berang dengan kata-kata provokasi Zaki Ibrahim Ketua DPPNK yang juga ADUN Kelaboran. Kejadian berlaku semasa Exco Kerajaan Negeri Kelantan Sdr Hj Zulkifli Mamat, sedang menggulung perbahasan dengan beliau di provokasi oleh Mat Zin seorang anggota pembangkang dari BN. Oleh kerana jawapan yang diberi serta penjelasan yang disampaikan kurang memuashati Mat Zin sehingga ketu pembangakang DUN Kelantan pun turut campurtangan , dewan menjadi panas, kemudian perisitiwa ini ditumpang semangkuk oleh Norzula, sambil bangun beliau bercakap dengan nada keras dan tidak berakhlak, tiba-tiba perbuatan nya itu disindir oleh Zaki Ibrahim. Maka beruk Nozula bertindak membabibuta mahu dan bertindak menyerang Zaki, beliau sempat menyepak kaki YB Zaki sebanyak dua kali, namun usaha di halang oleh ADUN Cetok, serta beberapa ADUN BN lain.
Kejadian yang sungguh memalukan negara dan menjadi sejarah hitam Dun Kelantan akan terpahat sebagai sejarah di negara kita. Bagaimana ADUN BN yang sedang dibangsakan sebagai bangsa angkasawan boleh menjadi bangsa beruk pula gaya dan lagaknya. Jelaslah indeks akhlak di negara kita adalah semakin nipis dan kritikal. Kita tertunggu-tunggu apa kata Dato Dr Rais Yatim menteri KEKwa tentang hal beruk di DUN Kelantan nih...
Media sejak beberapa hari 'senyap' sepi dan tiada ulasan langsung tentang hal tersebut. Justeru budaya berkelakuan beruk ini adakah sebagai budaya kita. Sepatutnya RTM patut ulang tayang , minta semua YB-YB di DUN dalam Malaysia, jangan amalkan budaya beruk di DUN Kelantan tu!

No comments: