Friday, November 02, 2007

Pertanian Tea O atau Tema Baru ?

Dipetik daripada Harakahdaily...Pada 27 dan 28 Oktober 2007 lalu, Biro Pertanian Umno Malaysia dan Badan Perhubungan Umno Negeri Sembilan telah menganjurkan Konvensyen Pertanian Kebangsaan 2007 di Allson Klana Resort Seremban. Konvensyen ini disempurnakan oleh Perdana Menteri Malaysia, Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi.


Konvensyen yang bertemakan "Melayu dalam Pertanian: Dulu, Kini dan Akan Datang" itu dihadiri kira-kira 1,200 orang daripada ahli dan pemimpin Umno, wakil Badan Korporat dan akademik seluruh negara. Menteri Pertanian dan Asas Tani, Tan Sri Muhyiddin Yasin berucap sebagai perasmi sementara Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato Seri Muhamad Hasan dilantik sebagai Pengerusi Jawatankuasa Konvensyen.

Kepentingan politik Muhyiddin

Oleh kerana tumpuan utama Abdullah Ahmad Badawi adalah di bidang pertanian, maka ramai juga peserta yang hadir terutama kalangan kakitangan tertinggi kerajaan yang sudah bersara.

Mereka sememangnya berminat untuk menceburkan diri di bidang pertanian dan mahu mendengar pandangan atau idea yang boleh diguna pakai.

Mereka juga mahu mendengar pandangan daripada para pegawai dari agensi di bawah Kementeri Pertanian dan Asas Tani ini. Mereka juga menolak tanggapan wujudnya kepentingan politik Umno dan Mahyuddin di konvensyen demi mencapai hasrat dan minat yang begitu "membuak-buak".

Bagaimanapun harapan mereka tersasar jauh dan minat untuk bertani semakin suram apabila melihat senarai individu yang akan membentangkan kertas kerja ini. Antara yang membentangkan kertaskerja adalah bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam, bekas Naib Canselor Universiti Malaya, Prof Diraja Ungku Aziz dan yang paling hebat sekali adalah Naib Ketua Pemuda Umno Malaysia, Khairy Jamaluddin yang juga menantu kepada Perdana Menteri.

Masing-masing mengharapkan ada pembentang kertas kerja yang hebat seperti usahawan tani yang berjaya sehingga ke peringkat dunia, usahawan tani yang berjaya dari luar negara mahupun usahawan tani yang berjaya mempelbagaikan hasil pertanian mereka di samping kemungkinan pelbagai masalah yang dapat mereka atasi.

Mereka terlalu berharap segala idea dari usahawan tani ini boleh diterjemahkan sebagai suatu realititi yang dapat dikongsi bersama tetapi harapan ini jauh sekali meleset.

Mereka sekadar mengharapkan pandangan dan idea dari peserta yang mengadakan pameran untuk mendapatkan pengetahuan tambahan yang disifatkan kurang mencukupi dan masa yang agak terbatas. Mereka mengharapkan agar peserta ini yang membentangkan kertaskerja dan bukannya bakal Perdana Menteri Malaysia.

Apa yang menarik pada malam 27 Oktober 2007 dalam Berita Buletin Utama TV3 disebutkan Musa, Ungku Aziz dan Khairy sebagai pembentang kertaskerja oleh pembaca pemberita, Suhaimi Ahmad. Tetapi dia menyebut Khairy sebagai Ketua Pergerakan Pemuda Umno dan bukannya Naib Ketua Pergerakan Pemuda Umno.

Mungkin pembaca berita ini tersasul atau tersilap dan ia tidak menjadi masalah kepada penonton. Jika benar teks disediakan demikian, sepatutnya Suhaimi menyebut bakal Ketua Pemuda Umno Malaysia atau Ketua Pemuda Umno Bahagian Rembau. Tetapi jawatan Ketua Pemuda Umno Bahagian Rembau mungkin disifatkan kurang serasi kerana konvenysen ini disifatkan agak keilmuan dan besar.

Dalam konvensyen ini, Khairy yang juga Pengerusi Forum Hala-Hab Sedunia dipetik sebagai berkata, Malaysia tidak boleh berlengah untuk menjadi pusat pengeluaran produk halal kerana negara Asean seperti Thailand, Singapura dan Filipina sedang berusaha membangunkan sistem pensijilan halal.


Pandangan hebat Khairy?

Khairy dipetik sebagai berkata, kajian menunjukkan untuk menggunakan produk yang dikeluarkan oleh negara Islam kerana keyakinan mereka lebih tinggi kepada pengesahan yang dibuat oleh negara Islam.

Peningkatan pengeluaran adalah antara faktor penting kejayaan Hab Halal 2010 dan dari segi asas boleh diperlihatkan bahawa industri halal secara automatik disasarkan untuk orang Melayu kebiasaannya beragama Islam dan dengan itu arif mengenai konsep halal.

Mungkin Khairy merasakan pandangan beliau adalah cukup hebat dan cukup wibawa sesuai dengan kedudukannya sebagai bakal Perdana Menteri Malaysia. Pandangan dia mungkin hebat dan sememangnya hebat kerana tidak mustahil dalam usia sekitar 30-an dia boleh membentangkan kertas kerja di hadapan pakar dan para petani yang lebih tua dari dirinya.

Seorang peserta yang bersara sebagai pegawai tertinggi kerajaan memberitahu, kalau pembentang kertas kerja setakat nak cakap fasal teori dan konsep, kami pernah membincangkannya kepada budak-budak Universiti Putra Malaysia 10 tahun yang lalu.

“Aku nak tahu bagamana cara yang lebih komersial dengan tanah empat ekar yang aku nak kerjakan ini. Sekurang-kurangnya bolehlah banyak aku tanya kepada pembentang kertaskerja dari petani yang berjaya," keluhnya.

Itulah hebatnya Perdana Menteri sekarang yang mempunyai bakal menantu yang mungkin menggantikan dirinya kelak.

No comments: