Friday, November 23, 2007

Merasa sama rata !!!

Apabila sekumpulan 15 wartawan tempatan 'dibelasah' oleh seorang pegawai polis berpangkat supritenden di Baling Kedah. Seluruh negara seolah-olah dikejutkan dengan etika lemah pasukan polis. Insiden ini berlaku bilamana sekumpulan wartawan ini membuat liputan kes bunuh.

Maka bangkitlah laporan TV3, yang membangkitkan isu atau perisitiwa itu. Justeru bercakap pula ketua kumpulan wartawan berkenaan yang rakan mereka diusir dengan anjingkan serta dimaki dengan perkataan anjing pula. Justeru terguris dan 'marahlah' mereka.

Bagi kita memang lah tidak patutlah yang wartawan itu sepatutnnya dapat, maka para wartawan itu menjalankan kerja dan tugas mereka. macamlah juga pegawai polis yang 'terpaksa' mengikut dan mematuhi arahan pihak atasan mereka semasa menjalankan tugas dan tanggungjawab mereka.

Melalui kes ini, sekurang-kurangnya para wartawan sendiri merasai 'layanan' istimewa pasukan polis kepada mereka. Oleh itu, sekarang sudah tidak berbangkitlah jika ada dakwa dakwi tentang ketidaktelusan dan kelemahan pasukan penguatkuasa kita. Keduanya, wartawan yang terlibat langsung itu sendiri dapat merasai macam mana 'terkena belasahan' tanpa dapat simpati pihak yang dituntutkan simpati itu.

No comments: