Monday, October 22, 2007

Setiap kali musim perayaan media massa kembali memaparkan 'budaya balik kampung' warga yang berpusu-pusu ke terminal pengangkutan awam. Sejak 50 tahun merdeka tentulah pengangkutan awam kita semakin lama semakin canggih, maka bermacam-macam lah bentuk terminal yang dibina dari segi prasarana serta aktiviti huluannya.
Namun, lumrah rungutan para pengguna acap tahun seringkali mengutarakan permasalahan yang sama. Maka kita jadi tertanya-tanya apa yang dibuat oleh pihak kementerian yang dipertanggungjawabkan. Rungutan tiket dimanipulasi oleh 'ulat-ulat', pengguna sering menjadi mangsa. Apa juga pihak kementerian yang dipertanggungjawabkan kita sanjung dan hargai. tapi belum memadai kerana sungutan ini sudah berlarutan sejak 50 tahun, walaupun kita suah mengeluarkan kenderaan nasional yang dibuat di negara kita, namun pengangkutan awam tetap menjadi pilihan rakyat.
Bayangkan apa untungnya kita membelanjakan hantar angkasawan dengan jumlah Rm500 juta yang faedahnya lambat dan tidak mendesak pada masa ini. Bangga dengan nama tidak boleh memberi kesejahteraan, itukah yang mahu dibanggakan. Berfikiran songsang tidak semestinya menolak kemajuan. Namun fiqh awalliyyat mestilah diutamakan kepentingan ramai yang mendesak daripada kepentingan hak sorang .

No comments: