Friday, October 19, 2007

Selepas Banjir & Tsunami Kini Banjir Dgn PATI !!!!


Forum

Dasar pekerja asing dipersoal - Surat 1SETELAH beberapa hari orang ramai membangkitkan isu pendatang asing menerusi Utusan Malaysia, rakyat makin tertanya dan terus berteka-teki sampai bila permasalahan ini akan berterusan.

Dasar pekerja asing dipersoal - Surat 2SAYA sangat bimbang membaca kenyataan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dalam Utusan Malaysia kelmarin tentang kebanjiran pekerja asing yang meningkat dengan begitu pesat sehingga menjadi 25 peratus daripada jumlah tenaga kerja negara ini.

Dasar pekerja asing dipersoal - Surat 3BANYAK telah diperkatakan dan dipersoalkan oleh rakyat Malaysia tentang kebanjiran rakyat asing yang semakin hari semakin serius. Jika tidak dibendung segera berkemungkinan kita akan menghadapi berbagai-bagai masalah sosial dan jenayah yang lebih buruk.
Dasar pekerja asing dipersoal - Surat 4SAYA begitu tertarik dengan kenyataan Pesuruhjaya Suhakam, Datuk N. Siva Subramaniam yang menggesa kerajaan bertindak segera terhadap kebanjiran pendatang asing di Malaysia sekali gus menidakkan peluang pekerjaan rakyat Malaysia.
Dasar pekerja asing dipersoal - Surat 5SUKA saya menarik perhatian dalam ruangan Forum, Utusan Malaysia yang mendapat liputan meluas mengenai isu pendatang asing.

SMSKEMENTERIAN yang berkenaan perlu menetapkan syarat kuota pekerjaan di kilang 70 peratus untuk rakyat tempatan dan 30 peratus untuk orang asing. Laksanakan segera.
Beginilah surat-surat pembaca yang 'dilepaskan' oleh meja pengarang utusan Malaysia pada hari ini. Rata-rata kita faham dan kini pendatang asing sudah mencecah 11 juta orang yang membuat proses migrasi ke Malaysia. Dasar 'Buka Pintu' Malaysia, dengan intrument undang-undang dan penguatkuasaan yang 'lemah' memperbanyakkan dagang manusia diurusniaga, kerana pulangan yang dikecapi oleh dalang agen pekerja asing terdiri rakyat tempatan menjanjikan pulangan yang hebat.
Kerajaan kini, tiada arah , sekarang menunding kesalahan itu kepada 'rakyat sendiri'. Alasannya rakyat Malaysia memilih-milih pekerjaan, tidak sanggup bermandikan peluh, bersesuaian pula dengan sikap rakyat Malaysia yang amat manja kepada kerajaan. Manja rakyat Malaysia menunut gaji sektor swasta minima RM900 kini ditempelak dn disenyapkan. Majikan yang memamng bernafsu dan berteras untung mana mahu menggajikan pekerja tempatan kerana banyak sangat undang2 peraturan yang perlu dipatuhi. Kini PAS minta kertas putih dibentangkan di parlimen, kita lihat dan tunggu tentu nasi akan jadi bubur ?

No comments: