Sunday, October 21, 2007

Malaysia Dalam Bahaya Besar ?????

 Daripada Tranungkite tulisan DATO' KAMAL AMIR mentelah dan berpandangan yang wajar dikongsi bersama. Lihat analisis beliau dalam tulisan yang merangsang minda kita .

Katanya untuk tahun ini (2007) sahaja Abdullah Ahmad Badawi telah mengumumkan sebanyak empat projek mega yang menelan lebih 500 bilion ringgit, merangkumi pembangunan Wilayah Iskandar, Pembangunan Koridor Utara, Koridor Pantai Timur dan jambatan kedua Pulau Pinang.

Kesemua projek tersebut cukup gah, cukup mempersonakan, malahan setiap rakyat boleh teruja dengan pengumuman sedemikian. Tiada lagi jumlah juta-juta, jauh sekali ratusan ribu ringgit, sebaliknya lagak orang kaya baru Abdullah menyebut angka bilion-bilion ringgit.

Dua tahun lalu pasca awal memegang teraju kepimpinan negara seringkalidia mengatakan negara sudah kehabisan wang, banyak wang negara telah lesap hinggakan keadaan ekonomi terjebak menjadi sebegitu sukar.

Hairannya selepas dua tahun, tanpa adanya petunjuk rangsangan kemantapan ekonomi, kalaupun sekadar pengumuman Gabenor Bank Negara lima bulan lalu dagangan negara mencecah angka trilion ringgit, tiba-tiba Abdullah mula seronok mengumumkan pelaburan berbilion ringgit.



Era Dr. Mahathir yang digelar 'mahafiraun' dan 'mahazalim' sekadar berbelanja sekitar 350 bilion untuk kos pembangunan sepanjang musim pemerintahannya selama 22 tahun (sila lihat laporan kewangan negara), tapi untuk kerajaan Abdullah Ahmad Badawi dalam tempoh empat tahun sudah riak mengumumkan kos pembangunan lebih lima ratus bilion. Itupun tidak termasuk pembangunan "Penang Global Corridor City Centre" dijangka menelan puluhan bilion ringgit.



Kesempatan berbuka puasa bersama Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah kelmarin, penulis sekadar mengajukan persoalan sejauh mana kemampuan negara berbelanja sebegitu besar, secara jujur bekas Menteri Kewangan tersebut menyatakan rasa hairan bagaimana kerajaan mampu untuk membiayai kos tersebut.



"Saya kira kos pembangunan Rancangan Malaysia Kesembilan pun tidak sampai jumlah empat projek mega tersebut. Malahan timbul pula tanda tanya di hati kecil saya, datang dari mana wang sebanyak itu?



"Kini masanya bukan untuk berbelanja, himpitan kehidupan rakyat semakin mencengkam, soal pengangguran puluhan ribu siswazah masih belum dapat ditangani, bagaimana wang sebegitu besar boleh dibelanjakan? Apakah melalui empat projek tersebut boleh menyelesakan masalah pengangguransiswazah yang sudah mencapai tahap serius?



"Setiap tahun jumlah pelajar yang keluar dari pusat pengajian tinggi berjumlah puluhan ribu, ertinya puluhan ribu warganegara memerlukansumber pendapatan. Harga barang terus naik begitu mendadak, nilai ringgit di pasaran semakin susut, lihat sahaja persoalan kenaikan minyak


dan barangan keperluan, semua ini memperlihatkan sejauh mana nilai ringgit kita.



"Wang Petronas khabarnya berada di paras cukup genting, jika tidak segera ditangani, saya khuatir negara boleh jadi muflis!" jelas Tengku Razaleigh.



Sesungguhnya apabila mendengar kenyataan mantan Menteri Kewangan yang cukup berpengalaman menjana ekonomi bangsa dan negara membuatkan hati ini dijengah persoalan ke mana bangsaku mahu mengadu nasib di hari mendatang jika kebobrokkan pemimpin sebegini tidak segera dihentikan.



Sebelum ini jarang sekali Tengku Razaleigh Hamzah mahu membuka mulut berhubung soal masa depan ekonomi negara, namun kenyataan negara bakal menjadi muflis dalam tempoh empat tahun dari sekarang jika tidak segera dihentikan "pemborosan" pemimpin, membuatkan saya amat tersentak, seram dan ngeri apakah begini nasibnya rakyat yang terus dibohongi oleh Abdullah Ahmad Badawi bersama kaum kerabatnya untuk terus merampok satu demi satu wang rakyat. Dua minggu lalu Tan Sri Tengku Mahalel mantan Ketua Pegawai Eksekutif Proton mendedahkan bagaimana wang syarikat kereta nasional sejumlah lebih tiga bilion ringgit menjadi lesap dan lebur sebaik sahaja beliau meninggalkan syarikat tersebut.



Kenyataan Tengku Mahalel bukan persoalan remeh, bukan cerita harga kacang putih, jumlahnya besar sebanyak tiga bilion ringgit, malahan lebih utama sekali ia memperlihatkan wibawa kepimpinan kerajaan menguruskan syarikat kereta nasional. Bagaimana wang tersebut boleh lesap hingga meletakkannya dalam keadaan nazak serta menjadi calon pengemis untuk segera dilacurkan kepada syarikat dari luar Negara. Begitu juga dengan kedudukan syarikat penerbangan Malaysia (MAS),semasa Idris Jala menjadi ketua pentadbirnya banyak aset-aset telah dijual dan untuk tahun pertamanya beliau bangga mengumumkan keuntungan syarikat tersebut hasil jualan aset sedia ada, tapi kini bagaimana pula keadaannya?



Khabarnya MAS juga sudah mulai dijengah penyakit serba celaru dan tidak menentu, kakitangannya diberitakan bakal menjadi calon penganggur, jika tidak segera dipulihkan sudah pasti syarikat yang kita bebaskan dari cengkaman Singapura atas gabungan MSA satu ketika dahulu bakal kembali . Nauzibillah! Dan kini Petronas pula dikhabarkan mulai dijengah gerhana untuk terjebak menjadi tenat, seharusnya di saat harga minyak melonjak di pasarandunia, Petronas wajar mengumpul dana dalam tabungannya bagi kegunaan musim kemarau. Namun begitu, jika kerajaan Abdullah Ahmad Badawi terus leka untukmeratah dan membaham harta rakyat, apakah kita masih reda untuk berdiam diri? Bangsa kita adalah bangsa cinta damai yang merdeka dalam erti kata merdeka sebenar-benarnya, kita adalah rakyat yang berhak secara mutlak menentukan pemimpin.



Jawatan Perdana Menteri bukan tiket untuk membenarkan sesiapapun merompak dan memperkosa ekonomi negara untuk akhirnya dilacurkan kepada dunia luar, rakyat berhak untuk menghalangnya, suara rakyat adalah suara keramat.



Dalam Negara yang mengamalkan demokrasi secara total kebobrokkan pemimpin sebegini mesti segera dihentikan. Tidak perlu untuk kita melakukan demonstasi jalanan, keamanan jangan sekali-kali kita gugat, ada banyak cara lain melalui lunas-lunas demokrasi.



Masanya untuk rakyat bangun memperlihatkan kuasa mereka sudah sampai Suara rakyat mesti dijelmakan dalam bentuk undi tidak percaya terhadap kepimpinan sempang-peranang manusia bernama Abdullah Ahmad Badawi yang menjual temberangnya melalui mahzab Islam Hadhari dan sajak awalnya untuk tidak hidup berpoya-poya serta menimbun harta berjuta. Bagaimana mampu Abdullah menafikan kehidupannya kini bukanlah dalam nur kehidupan muslimin yang serba sederhana apabila hiburan irama jazz sudah boleh dibawa masuk ke seri perdana dengan kos lebih satu juta ringgit.



Apakah dapat Abdullah membuktikan bahawa dia masih berpegang pada prinsip Islam sebenar untuk bersederhana dengan tidak membazirkan wang sebanyak itu? Sejak menikah dengan janda anak dua Jeanne Danker, sudah dua kali Seri Perdana mengadakan konsert hiburan dalam acara pesta-pestaan untuk kaum elit. Sedangkan sebelum ini empat Perdana Menteri tidak pernah terdengar menganjurkan persembahan konsert di kediaman rasmi.



Seingat kita sejak zaman Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Hussein Onn hinggalah Tun Dr. Mahathir Mohamad, persembahan hiburan bercorak konsert perdana diadakan di Dewan Audiotrium Besar Angkasapuri serta disiarkan secara langsung agar rakyat dapat menumpang sama mendengar persembahan tersebut. Tetapi apa yang dilakukan oleh Abdullah Ahmad Badawi ia sekadar untuk dirinya bersama kaum kerabat dan diadakan di kediaman rasmi, cukup tidak patut!



Beberapa kalangan pembaca ada menghantar sms dan kritikan agar saya tidak terus menulis persoalan sebegini terhadap Abdullah Ahmad Badawi. Ada yang menyatakan cukup-cukuplah mengkritik Perdana Menteri kerana kehidupan rakyat masih selesa, pusat membeli-belah masih penuh dengan pelanggan, jalan raya tetap sesak dengan mobil mewah, gaji kakitangan kerajaan sudah dinaikkan, taraf kehidupan rakyat semakin selesa, apa lagi yang rakyat mahukan! Itu kata mereka. Sesungguhnya kepada teman-teman penulis, mahupun cybertrooper tajaan Azalina Othman atau juga parasit-parasit politik di menara Datuk Onn ingin saya jelaskan, bahawa untuk masa ini terlalu aib rasanya untuk kita membenarkan Abdullah melakukan kepimpinan sebegini.



Selagi Abdullah dan sidang wazirnya tidak berubah mentadbir negara secara telus dan beretika, tiada korupsi atau kroni, tiada pilih kasih, maka selagi itu kita tidak boleh berkompromi untuk tidak membalun atau membelasahnya. Hanya satu saja jalan terbaik baginya adalah untuk berundur sebelum Umno dikuburkan oleh Abdullah dan sidang wazirnya.

"

No comments: