Sunday, October 21, 2007

Kenapa Pengurusan DBP lembab walau diswastakan unit pemasarannya ?

Menyorot isu kelembapan pasaran buku DBP dan saingan dengan penerbitan swasta. DBP telahpun menswastakan bahagian pemasaran bukunya iaitu bawah Dawama Sdn Bhd. Maknanya baru hari inilah penulis mengetahui tentang hal swasta unit pemasaran dan sejauhmana kuasa unti penswastaan unit swasta badan berkanun kerajaan ini adalah tidak diketahui, namun boleh ditelah cara gayanya yang dapat difahami kuasa tidak sepenuh dia tidak jadi macam bentuk dan konsep penswastaan lain oleh kerajaan kerana ia sudah menjadi satu unit bawah DBP, dan segala aktiviti pergerakan mesti mendapat lampu hijau pengurusan pentadbiran DBP.
Kelemahan yang ada, walaupun unit pengedar ada setiap negeri, pemasaran dan konsep pasaran terbesar adalah mestilah di sekolah kerana ini adalah pelanggan yang utama daripada masyarakat awam. Jika unit pemasaran Dawama Sdn Bhd dapat menghantar salesman spt syarikat buku swasta yang tidak jemu-jemu berserta dengan insentif seperti syaraikat2 buku swasta, kita rasa buku-nuku imliah, novel, sajak , satera terjemahan dan laian-lain bahan bacaan tidak sekadar tinggal dalam bilik pameran hawa dingin DBP.
Dawama Sdn Bhd. harus berani bertindak memecah tembok kebuntuan dengan pelbagai usaha insyallah dalam masa 3 ke 4 tahun penjualan buku-buku DBP mencapai target 'kemakmuran' urusniaganya. Cara gaya pemasaran mestilah dibuat dan diurus secara allout dengan menghantar para dealer ke semua zon dalam pelusuk negara berserta insentif berdayasaing cara swasta, tentulah ramai anak muda kita yang akan sambut cabaran ini. Peringkat ini memerlukan satu prasaran yang besar tetapi bergantung kepada kebijaksanaan pengurusan Dawama Sdn Bhd dengan menyediakan slaesman, kenderaan, mesar pelanggannya dan bermacam-macam promosi semasa mengikut perkembangan dunia pelajaran kita pada hari ini.

No comments: