Saturday, September 29, 2007

UMNo sebenarnya sudah terlalu lama berkuasa, para pendokong dan pengamal dasar-dasar UMNo sudah tidak dapat membedakan mana kerajaan dan mana parti . Maka sesiapa yang terlalu lama berkuasapun macam tu, terasa dialah yang kuat, dialah yang betul dan semua orang yang ada disekeliling adalah sampah. Tambahan pula di negara kita pendidikan politik lebih kepada sifat politik penjajah yang teruk daripada dasar penjajahan kuasa asing zaman datuk nenek moyang kita.
Gambar ulasan di atas, adalah rentetan penulis mahu kaitkan dengan apa yang berlaku tentang pilihanraya kampus khususnya di UIAM terkini. Di beritakan sesudah selesai penamaan calon dan sehingga kini 8 kerusi di menangi oleh kumpulan pro mahasiswa. Situasi ini mengundang campurtangan Reaktor UIAM minta dibuka kembali proses pencalonan dan sekaligus dirombak keputusan tersebut.
Sikap dan perubahan keputusan oleh UIAM amnya, kerana dikatakan arahan cuma datang daripada Rezal Merican , konco UMNO yang mungkin datang daripada Tingkat 4 kot. Cendiakiawan seperti Prof Syed Aidi boleh berkompromi dengan orang macam ni dan kumpulan macam tu, nah sekarang jelas kerana kuasa kerana wang dana peruntukan Reaktor UIAM sanggup menjadi juhalak penjilat kuasa UMNo. Beliau tidak mampu pertahankan tradisi kelimuan. Walaupun beliau dipihak sana ? Sepatutnya peraturan tetap peraturan walaupun yang buat tu manusia. Macamlah kita dengan lampu isyarat, kalau kita langgar juga nampaklah kita 'jenis manusia' macam mana.
Keputusan itu , mengundang kita adalah pusat segala ilmu, pusat pendidikan, pusat pula berteraskan Islam, meletakkan Islam dalam akronim nama UIAM menunjukkan nilai Islam itu tidak ada nilai. JIka fizikalnya kita tdak hormat bagaimana rohnya dapat dirasai. Layakkan akronim itu kekal pada UIAM lagi ?

No comments: