Saturday, September 08, 2007

Melaka:Apakah Darul Babi?


Pembongkaran TV3 terhadap masalah penduduk Kampung Masjid Tanah, Jasin Melaka terhadap bau busuk babi yang diternak di kampung mereka cukup memalukan umat Islam(mungkin Umno tidak malu?). 30 tahun mereka menghidup “pewangi asli” itu. Dan dalam masa 30 tahun itu, hanya Umno dan BN sahaja yang menjadi pemerintah Melaka. Selama 30 tahun itu jugalah, wakil rakyat mereka adalah melayu umno. Apa yang peliknya mereka sanggup lagi memberi undi kepada orang yang memberi perfume sesegar itu kepada mereka :). Melayu apakah ini?

Kenapa masalah babi ini sampai 30 tahun baru nak selesai?. kalaulah Hang Tuah dan Hang Jebat ada, rasanya akan diamuk-amukkan orang yang telah memberi malu kepada sultan Melaka. Dirasakan sudah pasti Ali anak Rustam itu sudah dihadapkan kepada Sultan kerana mencemarkan aroma di Melaka. Mungkin akan di jatuhkan hukuman meminum air sungai yang mengalir di dalamnya tahi babi itu. Karam Singh Walia sudah pasti akan membuat liputan lintas langsung akan acara itu.

Persoalannya, bagaimana kalau Karam Singh tidak mendedahkan perkara itu? Apakah pengundi-pengundi melayu di situ akan terus memberi undi kepada BN/Umno?. Saya cukup yakin jawapannya adalah ya. Sebab mereka tidak boleh membezakan undi dengan halal haram. Mereka tidak dapat membezakan mudharat dengan Umno. Mereka sudah sebati dengan Umno. Kalau Umno tiada di kampung mereka, mereka akan sesat, mereka akan mundur dan mereka tidak akan mecium lagi bau segar udara babi. Jadi, bagi meneruskan tradisi mencium bau babi, maka mereka mesti undi BN/Umno.

Minta maaf pengundi parlimen Jasin khususnya penduduk kampung Masjid Tanah. Saya cukup emosi apabila berita TV3 mendedahkan masalah anda. Saya merasakan anda “mayat hidup” yang tidak tau berbuat apa-apa. Anda sebenarnya lemah selemah lemahnya. Tidak berdaya melepaskan diri dari masalah sendiri sehingga saudara Karam Singh Walia turun membantu anda. Di mana air muka anda semua?

Semua Wakil Rakyat BN/Umno hanya mebuat komen dengan tersenyum. Tiada masalah bagi mereka sebab anda akan terus menyokong mereka. Mereka boleh buat apa sahaja, kerana anda akan terus memberi undi kepada mereka. Bodoh dan tololnya anda. Respon Kerajaan BN Melaka hanyalah mendesak supaya jumlah babi dikurangkan dari 150,000 ekor kepada 40,000 ekor sahaja. Kenapa tidak tutup sahaja tempat pemeliharaan yang dikatakan dibuat tanpa kelulusan itu? Kalau dah haram kenapa tidak diambil tindakan sewajarnya? Oooo…kalau orang mengajar tanpa tauliah atau orang politik memberi kuliah diambil tindakan segera….tapi bila babi yang haram kemudian dipelihara juga secara haram….kerajaan BN Melaka boleh bertimbang rasa lagi…Poraaaaaahhhhhhh….

Kampung Masjid Tanah sudah tercemar dan dicemari dengan babi. Nama masjid juga tercemar. Apakah anda sedikitpun tidak merasa tersentuh dengan Agama Islam yang anda sendiri anuti?. Nama sahaja kampung Masjid Tanah tapi menjadi sarang babi yang pengusahanya ada hubung kait dengan orang Singapura?. Bahasa apa lagi yang perlu saya sedarkan anda semua.

Sebenarnya anda lemah. Anda tidak sensitif. Otak dan tulang temulang yang Allah SWT anugerahkan kepada anda sebagai hambaNya, anda tidak guna sepenuhnya. Sebenarnya otak anda berada di lutut. Tidak berfungsi sebagai pemikir dan bertindak. Dayuss sedayuss dayusssssnya. Entahlah.

Sekiranya otak anda berfungsi dengan baik anda tidak akan terseksa selama 30 tahun. Anda bersemangat melaungkan merdeka! merdeka! merdeka! sedangkan di sekeliling anda penuh dengan tahi babi. Anda masih dijajah babi. Memalukan sekali!

Wahai penduduk kampung Masjid Tanah dan Jasin khasnya, berubahlah sekali. Umno/BN bukan malaikat yang menolong anda. Mereka bukan puaka yang akan memberi mudharat kepada anda. Di mana semangat Hang Tuah dan Hang Jebat yang anda semua bangga-banggakan kalau isu babipun tidak mampu nak selesai. Jangan sampai anda ditertawakan oleh orang lain di atas kebodohan sendiri.. Letak otak dikepala dan berfikirlah…

Undian SMS TV3 mengenai Isu babi di Melaka - tindakan kerajaan negeri masih belum terlewat disanggah oleh penonton apabila 62% tidak setuju ianya belum terlewat dan 38% bersetuju?.

pig.jpg ali-rustam.jpg

Ali Rustam tersenyum melihat kebodohan rakyatnya.

Antara komen pasal babi ini.

Laporan dari buletin utama..tv3

Tadi di dalam berita tv3 ada satu isu yang dibangkitkan iaitu mengenai pencemaran air sungai di kuala sg baru yang tercemar akibat penternakan Babi yang melampau,dianggarkan sebanyak 150,000 ekor telah dipelihara yang mana penguasanya tidak mendapat kelulusan dari pihak berwajib..melalui detektif terkenal Karam Singh Walia mengatakan operasi penternakan itu telah berlaku agak sekian lama(5-10 thn).Penduduk dan penguasa chalet sudah membuat aduan akibat bau busuk dan pencemaran tetapii ianya tidak diendahkan sehinggalah TV3 dijadikan ADUN sementara..

Dari interbiu dgn seorg yang agak bodoh iaitu Ali Ketam selaku Menteri Besar Melaka,dia mengatakan operasi tersebut sudah lama serta mengakui operasi tersebut adalah haram(tak dpt lesen) dan dia akan meminta mereka mengurangkan penternakan babi tersebut ke 40,000-50,000.Dia juga berkata kerajaan takut ambil tindakan kerana mungkin ianya dipolitikan oleh sesetengah pihak.

Persoalannya adalah:

1)Siapa yang menjadi payung kepada penternakan haram itu sebagaimana yang dicritakan oleh sorang pakcik yg diinterbiu oleh tv3 itu?

2)Kenapa Ali Ketam mengatakan babi itu akan dikurangkan..sedangkan persoalanya ialah pencemaran,tiada lesen?

3)Kenapa kerajaan tidak tahu/berdiam diri mengenai ladang penternakan tersebut sedangkan umum mengetahui melaka tu taklah sebesar Pahang dan mana ADUN dikws situ?

4)Adakah kerana takut ianya dipolitikan,maka kerajaan seharusnya membiarkan penternakan itu dijalankan walaupun tanpa lesen?dan membiarkan satu pihak lagi menanggung akibatnya dek kerana pencemaran sungai dan bau busuk itu?

Dulu N9..sekarang Melaka

Apa pendapat anda?????????

No comments: