Thursday, September 06, 2007

Cuti Persekolahan yang baru lalu, penulis membawa keluarga kembali ke kampung. Tujuan utama adalah untuk menziarahi ibu penulis yang tua, bagi melihat lebih dekat serta bertanya khabar.

Sebelum ke kembali ke kampung penulis singgah di salah sebuah pasaraya yang besar di bandar Ipoh. Penulis dan keluarga berjalan-jalanlah meninjau barangan yang terdapat ada yang boleh tahan juga harganya.

Setelah selesai penulis pun menuju ke pintu utama, tiba dipertengahan jalan ke pintu utama penulis ditemui oleh seorang gadis yang pekat loghat utara sambil membawa pamplet lalu menghulurkan ke tangan penulis sambil rancak bercerita tentang isi dan makna serta tujuan yang beliau dekati penulis.

Maka setelah 5 minit diterangkan maka penulis faham yang kerjanya adalah memohon derma bagi membantu mangsa sakit jantung bawah NGO yang bernama MAKNA serta yang berkaitan.


Tujuan murni beliau dan NGO yang diwalkili beliau tidaklah penulis gusarkan, tetapi apa yang penulis kaget cara dan pendekatan yang terlalu 'rakus' dan 'nampak macam memaksa'. Bila mana penulis minta pamplet dan mahu teliti maka beliau cepat2 berterima kasih dan beralih kat orang lain pula.

Apa yang penulis gusarkan , adakah dia benar2 mewakili MAKNA, apakah dengan tindakan penulis mahu meneliti maklumat itu menjadikan penulis sebagaigolongan yang tidak perihatin ?

Maka penulis mahu ingatkan masyarakat supaya berhati2 degan bentuk2 NGO macam ni.

No comments: