Saturday, August 18, 2007

Bercakap soal patriotisme, maka bercadang dan berbunyilah orang yang mencadangan idea ini, supaya semua premis diminta mengibarkan jalur gemilang..Tambahan sempena kemerdekaan negara kali ke 50. Kata pejana idea ini, Semua pihak hendaklah mengetepikan perbezaan yang wujud, sebaliknya mengukuhkan perpaduan dan mengeratkan hubungan silaturahim kerana ia manifestasi dan simbol cinta kepada negara. Kesetiaan kepada raja dan negara seperti termaktub dalam Rukun Negara tidak harus dipersoalkan.
Perpaduan seharusnya menjadi tunggak kepada semua kegiatan seharian. Rakyat hendaklah lebih peka terhadap peranan dan sumbangan mereka ke arah perpaduan nasional yang menjadi asas utama pembinaan bangsa bermaruah. Pembangunan negara lebih bermakna jika wujud kefahaman, keharmonian, perasaan muhibah dan saling mempercayai antara rakyat pelbagai kaum.
Menyingkap idea di atas dari mengibarkan bendera sehingga kepada perpaduan, rakyat teramai sememangnya lah dah menyerahkan segala-gala aturan dan hala paduan . Sepatutnya pemimpin negara lah yang patut meunjukkan salodariti, apa tah lagi jika perbedaan parti dalam memerintah negara wujud.
Begitulah juga, dengan mengibarkan bendera rakyat teramai sudah menyahut ajakan . Jika dinilai kita lihat kereta pemimpin tak ada langsung mengibarkan bendera, mereka tak dak masa nak beli bendera kot, malas nak gi maidin mall kot. Rakyat kampung daripada rumah kampung, ke rumah-rumah di taman banyak dah kibar bendera tanpa disponsor pun, rumah pemimpin dan orang kota tunggu yang dapat 'free' kot baru nak kibar kot.

No comments: