Sunday, July 29, 2007

Majukah Berlin ?

Libasan ZAM dengan mengibaratkan dua buah negeri dalam Malaysia umpama Jerman Timur dan Jerman Barat. Katanya ...Kemajuan T'ganu-K'tan macam dipisahkan 'tembok Berlin'. Nah libasan dan sengatannya memang terasa dan dirasai oleh rakyat terutama bagi kedua-dua buah negeri berkenaan.
Namun bisanya sengatan tadi, termakan keseluruh anggota badan weh. Maknanya kita reda dan teriam ajelah. Tetapi negeri sebelah tembok Berlin, adalah rakyat yang kuat dan sayangkan ke tuhan lebih daripada pendakwa Tembok Berlin. Orang sebelah Berlin sana (Kelantan) kurang rasuah pemimpinnya, orang Tembok Berlin suka bayar hutang, walaupun hutang di buat oleh Orang Jerman Barat.
Orang yang dikatakan maju, tulah macam-macam, pendekata sedapnya cakap dengan sedap nak kata ikut rasa. Sepatutnya dia malu, UMNo ZAm adalah UMno muda, UMno yang tidak ada jati diri dan faham perjuangan, Umno mahukan kebenda saja.
Katalah selagi demo daya nak kata...!!!!!! Yang pentingnya Allah Maha Mengetahui.

Menteri Penerangan Datuk Seri Zainudin Maidin menyifatkan pembangunan pesat di Terengganu sekarang berbanding Kelantan yang terus ketinggalan di bawah PAS, ibarat Jerman Barat dan Jerman Timur yang dipisahkan oleh Tembok Berlin.

Menyatakan kekagumannya dengan pembangunan pesat di Terengganu, beliau berkata banyak pembaharuan yang dapat dilihat di negeri tersebut selepas Barisan Nasional (BN) merampas semula pucuk pimpinan negeri daripada PAS pada pilihan raya umum 2004.

Berbanding Kelantan, katanya rakyat negeri itu terus dibelenggu masalah kemiskinan dan ketinggalan daripada arus pemodenan walaupun sudah lama ditadbir kerajaan PAS.

"Yang lebih baik sekarang, Terengganu boleh menjadi cermin kepada orang Kelantan dan cukup jelas Kelantan dan Terengganu dah jadi macam Berlin Barat dan Berlin Timur walaupun tidak ada tembok. Cuma bezanya, orang Kelantan bebas keluar masuk ke Terengganu.

"Apabila mereka melangkah masuk ke Terengganu, mereka tengok (keadaan di Terengganu) sudah lain... banyak pembangunan. Sudah tentu ada perasaan cemburu antara orang Kelantan terhadap orang Terengganu," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Penerangan Kebangsaan (MPK) di sini hari ini.

Turut hadir pada mesyuarat yang berlangsung selama dua hari, bermula hari ini ialah Timbalan Menteri Penerangan Datuk Ahmad Zahid Hamidi dan pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Infrastruktur, Kemudahan Awam dan Komunikasi Negeri, Datuk Wan Hisham Wan Salleh.

Mengulas lanjut, Zainudin berkata pembangunan yang berlaku di Terengganu sekarang bukan satu retorik malah ia melangkaui janji-janji dalam manifesto BN pada pilihan raya umum lepas.
Antaranya ialah pembangunan daripada segi penyediaan kemudahan infrastruktur, pendidikan, teknologi komunikasi maklumat serta penganjuran beberapa acara sukan bertaraf antarabangsa di negeri itu, katanya.
Pada mesyuarat MPK itu, Zainuddin berkata beliau diberitahu bahawa sokongan rakyat Terengganu terhadap BN semakin meningkat dan lebih banyak pembangunan dapat dilakukan pada masa akan datang.

Beliau berkata jika rakyat Kelantan mahu merasai pembangunan sebagaimana yang dinikmati rakyat Terengganu, mereka perlu melihat negeri jiran mereka itu sebagai perbandingan dan berusaha untuk menamatkan pemerintahan PAS di negeri tersebut.

Zainuddin berkata masalah kemiskinan terus membelenggu rakyat Kelantan kerana kerajaan negeri gagal membangunkan sumber manusia serta menyediakan peluang-peluang ekonomi dan pekerjaan sedangkan rakyat negeri itu boleh berjaya jika mereka berada di luar seperti di Kuala Lumpur.

"Kalau BN yang memerintah Kelantan, saya percaya lebih ramai lagi rakyat Kelantan yang berjaya sebagai usahawan, peniaga dan sebagainya," katanya.
Beliau mahu semangat "Gelombang Biru" yang diperkenalkan BN Terengganu untuk menjadikan PAS tidak relevan di negeri itu pada pilihan raya umum 2004 diperluaskan ke Kelantan bagi menghadapi pilihan raya umum ke-12.

No comments: