Monday, July 30, 2007


Lebih banyak IPTA tawar kursus sukan jika perlu. Demikian tajuk berita dalam media pada hari ini. Kita mahu pihak kerajaan membuat keputusan yang betul dan kajian serta unjuran yang tepat. KIta tidak mahu berlaku 'lambak' graduan dalam pasaran, bila mana satu ektika dahulu bidang teknikal memerlukan dan diperlukan tenaga yang ramai termasuklah bidang ICT. Kegharaiah dan perlumbaan semua IPTA dengan menawarkan kursus2 ICT macam cendawan namapak galak dan memberi gamabaran jaminan bidang ICT berdaya maju dan berdaya saing pada masa akan datang.
Hakikatnya berlaku sebalik, tenaga graduan bidang teknikal berlambak di pasaran sebalik graduan sastera sebalik diperlukan. Jsuteru Kementerian janganlah perjudi masa depan generasi dengan perancangan jangka pendek dan hala tuju negara mahu di halakan ke mana ?

Kementerian Pengajian Tinggi sedia menambah bilangan universiti yang menawarkan program pengajian sukan sekiranya universiti yang ada tidak lagi dapat menampung bilangan pelajar cemerlang lepasan sekolah sukan.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Mustapa Mohamed berkata pada masa ini terdapat tiga universiti iaitu Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) yang menyediakan program itu.

"Setakat ini, tempat untuk menampung ada, cukup tempat untuk pelajar sukan. Kita sentiasa bekerjasama dengan Kementerian Pelajaran dan akan selaraskan dengan kementerian berkenaan berhubung bilangan pelajar sukan yang akan bertambah dengan penubuhan sekolah sukan baru dan sudah pasti kita perlu menyediakan tempat di universiti.

"Jika tak cukup, sudah pasti kita akan tambah bilangan universiti di mana pengajian sukan boleh diambil," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan Jalur Gemilang kepada kontinjen Malaysia ke Sukan Universiti Dunia (Universiade) ke 24 di Bangkok, Thailand pada 8 hingga 18 Ogos ini, di sini hari ini.

Pada majlis itu beliau turut menyerahkan bendera Majlis Sukan Universiti Malaysia (Masum) kepada kontinjen itu ke sukan Institusi Pendidikan Malaysia (Sipma) yang akan berlangsung di Universiti Utara Malaysia (UUM), Sintok, Kedah pada 20 hingga 25 Ogos ini.

Mustapa berkata kementerian berkenaan mendapat peruntukan sebanyak RM450 juta di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK9) bagi membina dan menaiktaraf kemudahan sukan di semua universiti.

"Ini penting kerana tanpa kemudahan yang baik, agak sukar untuk pelajar terlibat dalam sukan," katanya.

Beliau berkata kerajaan turut bersetuju untuk menyediakan jurulatih secara kontrak bagi membolehkan pihak universiti mengambil jurulatih yang berwibawa untuk melatih pelajar masing-masing.

Universiade merupakan acara sukan dwitahunan anjuran Persekutuan Sukan Universiti Dunia (Fisu). Sebanyak 15 acara sukan akan dipertandingkan semasa kejohanan di Bangkok.

Seramai 75 atlit akan mewakili negara bagi 11 acara sukan. Pencapaian terbaik negara ialah pada tahun 2003 dan 2005 apabila memperoleh pingat gangsa dalam acara taekwando wanita.
Sipma pula merupakan sukan yang dijalankan secara dwitahunan anjuran Kementerian Pengajian Tinggi. Sebanyak tujuh sukan teras negara dipertandingkan pada Sipma kali kedua ini dan disertai penuntut politeknik, kolej komuniti dan universiti.

No comments: