Sunday, July 29, 2007

Didiklah pelajar dengan hemah

MukadimahApabila tercetus beberapa kes yang melibatkan masalah disiplin pelajar sekolah, masyarakat kembali mempersoalkan rasionalnya melarang hukuman keras termasuk merotan ke atas pelajar yang bermasalah.

Hukuman yang berbentuk kekerasan termasuk merotan pelajar telah dilarang sejak 1983 lagi. Sejak itu guru tidak boleh lagi merotan pelajar yang menghadapi masalah disiplin. Sesetengah pihak melihat larangan itu sebagai faktor yang mengecilkan kuasa guru untuk mendisiplinkan pelajar. Malah larangan itu juga menjadi punca peningkatan masalah disiplin kalangan pelajar.

Baru-baru ini seorang guru telah digantung tugas selama dua bulan kerana menampar pelajar yang menghadapi masalah disiplin. Hukuman ke atas guru tersebut memperlihatkan seolah-olah guru sekarang tidak boleh berbuat apa-apa untuk mendepani krisis disiplin pelajar. Guru selalu dipersalahkan apabila graf masalah disiplin meningkat. Tetapi pada masa yang sama pihak guru pula menghadapi masalah kerana tidak boleh mengenakan hukuman keras untuk membendung masalah disiplin.

Bagaimanapun bekas Ketua Pengarah Pelajaran (1976 - 1985) Tan Sri Murad Mohamed Noor tidak percaya hukuman keras termasuk merotan boleh mendisiplinkan pelajar. Beliau adalah orang yang mengeluarkan arahan supaya hukuman keras begitu dihentikan dan mendampingi pelajar dengan pendekatan lebih mesra.

Kata Murad, beliau mempunyai alasan yang kukuh apabila melarang hukuman keras ke atas pelajar antaranya untuk mewujudkan hubungan yang lebih akrab antara guru, pelajar dan juga keluarga. Beliau yang pernah menjadi guru menganggap masalah disiplin disebabkan oleh banyak faktor dan bukannya sebab pelajar tidak boleh dirotan.

Murad menegaskan, keadaan sekarang sudah jauh berubah berbanding zaman di mana hukuman rotan dilaksanakan untuk mendisiplinkan pelajar. Malah kalau dibenarkan merotan pelajar sekalipun, tidak semua guru merotan untuk mendidik tetapi melepaskan kemarahan. Apa saja hukuman ke atas pelajar mesti menjurus kepada pendidikan.

“Saya tidak pernah menyesal melarang hukuman keras ke atas pelajar biarpun ada menganggap larangan itu penyebab masalah disiplin,” tegas Murad ketika diwawancara oleh wartawan Mingguan Malaysia, KU SEMAN KU HUSSAIN Jumaat lalu.

MINGGUAN: Semasa menjadi Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri mengeluarkan arahan melarang hukuman merotan pelajar. Apa rasional pada masa itu?

MURAD: Saya memikirkan keadaan sudah jauh berubah dan guru-guru tidak boleh lagi bertindak mengikut emosi. Tahun 1983 ada arahan melarang segala bentuk hukuman yang menjurus kepada kekerasan. Ini termasuk larangan merotan pelajar. Tetapi sekarang pun ada guru yang masih buat begitu (merotan). Sebab pertama sekali kita tidak mahu pelajar takut kepada guru. Kalau dibolehkan merotan, memanglah takut dengan guru, silap sikit kena libas. Apabila guru tidak boleh dijadikan kawan, pelajar hanya kawan dengan kawan sebaya. Larangan merotan untuk merapatkan hubungan guru dengan pelajar hingga boleh membincangkan masalah peribadi dengan guru.

Larangan itu juga untuk mengelakkan guru-guru diberi penilaian baik dan tidak baik oleh pelajar- pelajarnya. Misalnya guru ini tidak baik kerana merotan dan guru itu baik kerana tidak merotan. Kita tidak mahu guru diberikan cop yang berlainan oleh pelajar-pelajar. Masa saya menjadi guru dan guru besar dulu pun saya tidak pernah merotan atau masuk ke kelas memarahi pelajar. Saya tidak percaya kekerasan boleh mendisiplinkan pelajar.

Tetapi ada pihak mendakwa larangan merotan menyebabkan meningkatnya masalah disiplin.

MURAD: Tugas guru pada hari ini berlainan dengan masa saya bersekolah dulu. Pelajar sekarang lebih bebas, bukan bermakna diberi kebebasan yang lebih, sebaliknya dengan sendiri mereka dapat kebebasan. Misalnya dari persekitaran, media massa, rakan dan sebagainya. Mereka banyak menerima nilai-nilai luar, ada baik dan tak kurang juga yang buruk. Kerana itu saya percaya masalah disiplin bukan kerana guru dilarang bertindak keras ke atas pelajar. Bukan macam pelajar dulu, pelajar sekarang tidak takut dengan sesiapa. Sebab itulah saya tidak menyesal melarang guru merotan pelajar kerana saya percaya ada kebaikannya. Antara faktor berlaku masalah disiplin ialah wujud jurang antara ibu bapa dengan sekolah. Saya tak bagi pelajar dirotan kerana hendak merapatkan guru dan keluarga pelajar.

Tetapi suasana pada masa saya mungkin tidak sesuai sekarang. Kalau nak tukar dan memberi kuasa kepada guru merotan pelajar, bolehlah. Tetapi kita bimbang mungkin akan jadi pula macam-macam perkara lain. Sebabnya bukan semua guru yang merotan itu kerana mendidik. Ada yang merotan kerana marah. Misalnya pelajar buat bising dalam kelas, dia rotan. Tetapi kita mungkin lupa ada kalanya budak yang buat bising itu lebih pandai daripada yang diam. Ini kerana yang kurang pandai selalunya tidak aktif. Adakah yang diam itu berdisiplin?

Apa definisi “disiplin” kepada Tan Sri?

MURAD: Pengertian disiplin macam mana yang kita hendak? Adakah boleh dianggap sudah berdisiplin hanya menghormati guru? Tetapi macam mana pelajar nak hormat guru kalau bapa dia sendiri dia tidak hormat? Macam mana dia nak hormat bapa dia kalau bapa dia sendiri tidak ada disiplin di rumah? Bapa sendiri melarang dia merokok tapi bapa suruh beli rokok. Disiplin hendaklah dilihat dari pelbagai sudut yang berbeza kerana apa yang tak boleh dulu sekarang sudah boleh. Dulu di sekolah saya ada beberapa orang murid perempuan, tetapi bercakap pun tak boleh. Sekarang sudah bebas dan semakin lama makin bebas pergaulan mereka.

Bagi saya pelajar yang tidak berdisiplin bukan bermakna dia jahat. Boleh jadi dia nakal tetapi tidak semestinya jahat. Tidak berdisiplin bagi saya adalah melanggar peraturan. Jadi adakah kerana itu mereka perlu dihukum dengan rotan? Tetapi masalahnya apabila sebut saja tentang disiplin, kita sudah ada persepsi yang lain yang sekutukan sebagai jenayah.

Kalau saya bagi lima skala, di mana tahap disiplin pelajar kita?

MURAD: Disiplin pelajar hari ini tidak terlalu rendah berbanding dulu. Cuma apa yang tidak boleh buat zaman dulu, sekarang dibolehkan. Ini kerana perubahan yang berlaku dan masyarakat sudah terima sebagai biasa. Bagi saya masalah disiplin hari ini tidak membimbangkan. Pada masa yang sama kita kena cari jalan mengatasinya. Hari ini isu disiplin terdedah kepada media massa. Jumlah media massa dulu tidak banyak macam sekarang. Sekarang banyak media massa dan laporan masalah disiplin menjadi lebih banyak. Ini membentuk persepsi kepada umum. Dulu pun ada juga masalah disiplin tetapi media massa tidak banyak.

Adakah ini bermakna tanpa kekerasan guru masih boleh mendisiplinkan pelajar?

MURAD: Memang boleh. Semasa saya jadi guru besar, saya pernah hukum pelajar yang langgar disiplin. Tetapi hukuman saya itu yang memberi faedah kepada pelajar. Misalnya seorang budak buat bising, satu kelas kena cabut pokok semalu di padang sekolah. Lama-kelamaan cabut pokok semalu jadi perkara biasa. Malah sebelum hari sukan semua sekali termasuk saya cabut pokok semalu. Saya ingin memberitahu itu satu hukuman tetapi bukan penderaan.

Satu lagi saya paling tidak setuju hukuman supaya tulis beratus-ratus ayat. Bagi saya , ini hukuman yang membuang masa dan tidak berfaedah. Masa dulu saya hukum pelajar buat latihan selepas waktu sekolah. Saya sendiri yang tunggu. Pelajar itu tahu dia kena hukum tetapi guru besar kena juga sebab saya tunggu dia sampai selesai. Lama-kelamaan dia akan fikir hukuman ini untuk kebaikan. Maksudnya bagaimana nak menghukum pun kita kena belajar, kena tahu menghukum untuk kebaikan.

Apa komen Tan Sri kepada sesetengah guru yang protes tidak mahu ambil tahu hal disiplin pelajar?

MURAD: Itu bukan guru.

Kenapa?

MURAD: Guru mesti membimbing ke arah kejayaan akademik dan ketinggian akhlak. Bukan sekadar tumpukan hal akademik semata-mata. Hal-hal akhlak tetap jadi tugas guru dan akhlak tidak boleh dipelajari tanpa adanya guru. Saya tahu kesatuan (NUTP) protes sebab guru tidak boleh pukul pelajar yang ada masalah disiplin. Sebab itu bila orang minta komen saya mengenai kes guru merendam 200 pelajar dalam kolam, saya kata kalau dia tak minta maaf, buang dia. Alasannya mudah saja, seorang yang buat salah kenapa semua yang kena hukum. Ini menunjukkan dia mengambil jalan mudah.

Adakah sikap keluarga yang banyak melindungi anak-anak mereka disebabkan perubahan nilai dalam masyarakat?

MURAD: Dulu ibu bapa pun hormat guru. Guru berada pada satu status yang tinggi dalam masyarakat. Tetapi sekarang tahap profesion guru sudah turun, jadi apa yang guru cakap, ibu bapa buat tak endah. Perubahan memang berlaku misalnya kalau dulu anak beritahu dia kena pukul, bapa akan salahkan anaknya dulu baru salahkan guru. Tetapi sekarang ibu bapa salahkan guru. Saya fikir kita kena wujudkan kembali hubungan harmoni antara ibu bapa dengan guru. Tetapi masalahnya guru sekarang datang dan pergi cepat sangat, tak sempat mewujudkan hubungan harmoni dengan ibu bapa. Suatu ketika dulu sekolah sama dengan masjid sebagai satu institusi masyarakat. Macam mana orang hormat tok imam, begitulah juga hormat guru. Sekarang nilai itu sudah berubah dan kita kena kembalikan.

Adakah hasrat murni Tan Sri melarang guru merotan sudah tercapai?

MURAD: Lain yang dicita lain yang jadi. Tujuan saya supaya suasana sekolah menjadi tenang. Biarlah bising sikit dalam darjah. Tak apa. Pelajar berada lapan jam di sekolah, mereka nak belajar dengan santai. Mereka tak boleh belajar dalam keadaan tertekan bila guru bawa rotan. Kita kena fikir bahawa kebanyakan pelajar dalam bilik darjah tidak ada tempat belajar di rumah mereka. Tempat belajar hanya di bilik darjah. Jadi, suasana belajar penting.

Satu lagi, disiplin dalam bilik darjah timbul selalunya kerana pelajaran membosankan. Kalau teknik pembelajaran itu menarik, belajar adalah menyeronokkan. Kerana itu guru kena lebih kreatif, semua ini memerlukan kepintaran dan kepakaran yang lebih tinggi dari dulu. Ini boleh dilakukan kalau diberi menggunakan inisiatif dan kreatif.

Adakah guru sekarang tidak berubah mengikut peredaran zaman?

MURAD: Tidak boleh berubah kerana tangan diikat. Mereka tidak ada kebebasan dan tidak boleh menggunakan daya usaha sendiri. Dalam dunia yang lain yang serba bebas, guru tidak diberi kebebasan mengajar. Kalau dibandingkan dengan zaman saya menjadi Ketua Pengarah Pelajaran, sekolah diberi autonomi yang secukupnya. Dalam banyak perkara pihak sekolah atau guru besar boleh membuat keputusan sendiri. Maka ia kelihatan ada kuasa yang lebih. Tetapi sekarang kuasa itu telah dikumpul dan kena merujuk kepada pihak atasan. Hinggakan satu perkara yang dulu boleh diputuskan oleh guru besar sekarang kena rujuk terlebih dulu kepada jabatan dan sebagainya. Tetapi ini tidak bermakna birokrasi itu tidak baik. Birokrasi ini sebenarnya untuk menentukan peraturan-peraturan dipatuhi. Kalau tidak ada peraturan pun akan huru-hara. Jadi, mestilah ada peraturan. Tetapi masalahnya terlalu banyak perkara yang tidak sepatut dirujuk kepada jabatan, terpaksa rujuk juga.

Apa masalahnya kalau banyak perkara mesti dirujuk kepada jabatan dan sebagainya?

MURAD: Masalahnya kalau guru besar kena merujuk terlampau banyak kepada jabatan, guru besar tidak boleh mengguna inisiatif sendiri. Bagi saya itu bukan mengecilkan kuasa pihak sekolah. Kuasa bukan masalah besar. Masalah yang besar ialah tidak boleh menggunakan inisiatif. Memang guru besar disuruh buat inisiatif tetapi pada masa yang sama dia kena merujuk kepada pihak atas walaupun perkara-perkara yang tidak sepatutnya dirujuk. Keadaan ini mewujudkan lebih banyak tekanan. Ini membuat guru besar lebih mirip sebagai pengurus yang menunggu arahan daripada bos.

Apa kaitannya birokrasi dengan masalah disiplin pelajar?

MURAD: Apabila disiplin pelajar terancam, pihak sekolah mengambil jalan selamat dengan mendiamkan saja perkara itu. Kalau dilaporkan kepada jabatan, nanti banyak masalah pula. Sebenarnya birokrasi ini bertujuan baik apa lagi dengan kurikulum yang semakin banyak dan pelajar kita mencapai lebih 300,000 orang. Sudah semestinya kita memerlukan satu peraturan. Tetapi ini tidak bermakna peraturan digunakan hingga over regulated hingga guru dan guru besar tidak dapat memainkan daya usaha mereka sendiri.

Apa yang sepatutnya dilakukan oleh kesatuan guru dalam soal profesionalisme perguruan?

MURAD: Kesatuan bukan lagi memperjuangkan dari segi pembelajaran tetapi banyak di segi kebajikan guru-guru. Kita memang perlu kesatuan yang perjuangkan kebajikan tetapi soal profesionalisme juga penting apa lagi dalam keadaan profesionalisme perguruan yang makin menurun. Soal martabat guru suatu yang penting. Tugas guru bukan sekadar memberi pelajar-pelajar mereka lulus periksa tetapi mendidik dan menjadi penjaga pelajar di sekolah.

Tugas guru bukan semata-mata mengajar dan beri pengetahuan, tetapi bagaimana hendak memilih pengetahuan yang ada. Ini penting kerana benda yang dulunya payah tetapi sekarang menjadi mudah dengan adanya komputer.

Apabila disiplin menurun masyarakat menyalahkan guru. Apakah ini wajar?

MURAD: Tak wajar kita menyalahkan guru kalau keadaan mereka seperti yang saya katakan tadi. Mereka tidak ada kebebasan yang sewajarnya. Tambahan pula ada bilik darjah muat 50 pelajar. Memang kena perbetulkan. Kita kena berubah mengikut cabaran masa. Sebenarnya saya telah sarankan banyak kali supaya sistem sekarang dirombak semula. Tetapi masalahnya hendak dirombak semula bukannya senang. Lebih senang buat rumah baru daripada mengubah suai rumah lama yang kesudahannya rumah lama juga. Apabila Perdana Menteri menyuruh memperkasakan sekolah kebangsaan supaya sekolah kebangsaan menjadi pilihan utama semua kaum, kita mesti mengkaji bagaimana untuk menarik semua kaum ke sekolah kebangsaan. Saya fikir tidaklah semudah mengajar Bahasa Mandarin di sekolah kebangsaan dengan harapan orang Cina memilih sekolah kebangsaan. Itu jalan mudah. Sekarang ini orang memberi tumpuan cara-cara belajar berbanding apa yang dipelajari. Cara-cara untuk mendapatkan pengetahuan dan juga bagaimana untuk memilih yang baik dan tak baik. Maknanya kita kena ambil tahu yang baik dan juga tidak baik.

Apakah pesanan Tan Sri kepada guru-guru?

MURAD: Sekarang semua perkara sudah berubah dan guru hendaklah mengubah cara-cara mendidik pelajar. Jangan bertindak keras macam dulu.

No comments: