Thursday, May 31, 2007

Laporan Muktamar DPP Pusat ke 48 - PUTIK

Perbahasan Muktamar DPP kali ke 48, hari ini berjalan bagi membahaskan Ucapan Dasar Ketua Pemuda, sesudah dirasmi sudah oleh Timb. Presiden pada malam semalam.
Perhatian penulis tertarik dengan perbahasan wakil daripada DPP Johor dan Pulau Pinang. DPP Johor membahaskan berkiatan dengan pembangunan ekonomi yang mengfokuskan kepada Pembangunan WPI di Johor (SJER). Hujah beliau UMNo-BN mula gadai negara , iaitu 'melabur' dan melacurkan tanah kepada Singapura. Kesan terdekat dan segera sejumalh 16,997 hentar tanah rezab Melayu akan dirogolkan oleh kerajaan, yang melihatkan kawasan Johor Selatan meliputi Pontian(termasuk) kawasan FELDA, 17 perkampungan asli dan tradisonal Melayu yang miskin tegar akan terlibat. Mereka ini tunggu masa untuk dihalau menjadi pelarian di negara sendiri. Kawasan WPI(SJER) secara bandingan adalah luasnya 2 1/2 keluasan Singapura.
Antara keistimewaan lain, syarat kepala atau utama demi untuk maju. UMNo-BN 'hapuskan' kaouta 30% kepada bumiputera. Syaraikat asing boleh ditubuhkan tanpa terikat dengan dasar keramat UMNo sejak zaman berzaman. Kemudian ditambahi lagi warga asing Singapura boleh memiliki hartanah atau rumah yang lebih RM250,000 ke atas. Dasar ini sudah digazetkan dan diwarta, semua orang tahu. Kerajaan Johor tambah beliau, harga rumah kedai yang ditawarkan sebelum RM800, 000 dan naik sebelum siap kepada RM1.3 juta bagi harga seunit.
Beliau, menambah, industri land bawah WPI (SJER) akan membina kawasan hiburan ala Disyneland yang dijangkkankan akna berlaku kebobrokkan sosial. walapun padahnya dah boleh dijangkakan tetapi demi maju, demi ekonomi mereka gadai dan hancurkan bangsa. tak jadi hal.
Manakala perwakailan DPP Pulau Pinang, menekankan soal tarbiyyah kader dan ahli kerana ini adalah modal insan utama ke arah pengukuhan dan pembinaan parti. Beliau tidak mahu lahir 'anai-anai' dalam parti kerana akan sedikit sebanyak mengugat perjalanan parti, anai-anai kata beliau menjadi penghalang kepada segala bentuk tindakan kerana anai-anai berperanan dan diperanankan menentukan hala tuju parti dan menentukan ala tuju parti kita. Inilah kritikan keras ke dalam yang wajar dimuhasabah oleh semua pihak dalam parti.
Persoalan kedua, fokus beliau kepada kontrak sosial yang ada di negara , kini dimanfaatkan secara maksimum , merjuk kes Lina Joy walaupun menang 2-1, ini tidak berkahir di situ sahaja. Di PP sendiri , dasar KAP sebuah pertubuhan antarabangsa beribupejabat di Jerman memperjuangkan perjuangan etika global , yang dasarnya menglobalkan manusia tanpa ambil kira soal agama, semua agama sama. Inilah pluralisme agama yang digerkkan secara halus. Beliau mahukan DPP Pusat tangani secara bersungguh2.
Muktamar sedang berjalan...

No comments: