Tuesday, April 17, 2007

Benarkah harga buku punca malas membaca ?

Sepatutnya , saranan orang kuat perpustakaan Malaysia ini diambil perhatian serius, terutama bila zaman internet. Membaca hendaklah dibudayakan dalam masyrakat kita. Kita mahu rakyat negara kita sentiasa bermaklumat, maklumat segar dalam semua hidupan.
Hal ini penulis rasa, cuma di negara kita miskinkan bahan bacaan berbahasa Melayu. Puncanya bahan2 bacaan berbahasa Melayu kalau ada amat terhad dengan sekitar karya2 kesusteraan, sahaja. Penulis melalui pengalaman bersama seorang pelajar yang menjelaskan secara panjang lebar tentang perkembangan remaja Cina yang menceritakan pengalaman buku Inggeris yang dialih ke bahasa Cina. Penulis membelek buku yang dibaca, kata penulis buku ini tiada kualiti kerana kertas yang dicetak jenis murah dan tiada kualiti,namun beliau bingka smenyanggah katanya kerana kandungannya cukup besar dan bermakna kepada diri beliau kerana sekurang2nya mendedahkan apa yang perlu dibuat dan bagaiomana cara yang perlu dibuat unuk menjadi seorang manusia yang pintar dan genuis dan beliau berazam, jika beliau tidak piintar beliau mahu memintarkan anaknya pada masa akan datang.
Memang benarlah kata Dato ketua Pengarah perpustakaan,Tiada inisiatif untuk mendapatkan bahan bacaan di kalangan masyarakat menjadi punca budaya membaca gagal dipupuk, walaupun pelbagai kempen dijalankan.


Ketua Pengarah Perpustakaan Negara, Siti Zakiah Aman, berkata sikap membaca memang wujud dikalangan mereka, tetapi kebanyakan menjadikan harga buku yang mahal sebagai alasan.“Melalui maklumat pegawai perpustakaan yang membuat tinjauan amalan membaca masyarakat, terutama di KLCC mendapati mereka suka membaca bahan bacaan ringan yang tertera pada bekas makanan, plastik dan risalah yang diterima. “Jadi sifat malas membaca bukan persoalan utama tapi keinginan bagi mendapatkan buku yang menjadi masalah menunjukkan lemahnya kuasa membeli dikalangan mereka,” katanya pada sidang media program ‘Keharuman Buku’ - karnival membaca di kalangan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Selangor sempena Hari Buku Sedunia.Hadir sama, Timbalan Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KeKKWa), Datuk Wong Kam Hoong.Siti Zakiah berkata, pengeluar buku perlu mempertimbangkan untuk menurunkan harga yang berada di pasaran sebagai satu langkah menggalakkan masyarakat membaca serta mampu memiliki buku.Selain itu beliau berkata, melalui peruntukan khas RM85 juta yang diberi kerajaan tahun lalu, lebih 225 perpustakaan desa dibina termasuk beberapa kerja pengubahsuaian dilakukan.“Melalui peruntukan itu perpustakaan dilengkapkan dengan perabot dan komputer baru serta menambah koleksi bahan bacaan sedia ada,” katanya.Sementara itu, Perpustakaan Negara dengan kerjasama SJK(C) Tshing Nian, Pelabuhan Klang akan mengadakan program ‘Keharuman Buku’ pada 23 April ini.Wong berkata, program akan disertai 11 buah SJK (C) terpilih sekitar Selangor dan tiga sekolah Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan (Rimup).

No comments: