Monday, March 19, 2007

wahai Ahmad Sipon ....

Penulis menceduk daripada enajanaham blogspot, antara ulasan bilamana orang yang memegang bahagian tertinggi kementerian yang memberi palajaran kepada anak-anak temberang kuti ulasananya dan buat nilaian ....
Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr Ahamad Sipon, berkata kementerian menetapkan hanya calon mempunyai semua A1 layak untuk berada dalam senarai pelajar cemerlang.“Jika ada pelajar mendapat 20 A1 sekalipun, tetapi ada satu A2 dalam keputusannya, pelajar itu tidak akan berada dalam senarai pelajar cemerlang atau terbaik,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas keputusan senarai pelajar cemerlang SPM 2006 dikeluarkan Jabatan Pelajaran Kelantan yang tidak menyenaraikan pelajar Sekolah Agama Maahad Muhammadi Perempuan, Siti Fatimah Mukhtar, 17, yang memperoleh 17 1A dan satu A2.
Demikianlah kata Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia yang bernama Datuk Dr Ahamad Sipon. Ternyata Datuk Dr ini bukanlah mahir tentang matematik. Dia membandingkan pencapaian Nadiah Amira dari Johor yang dinobatkan sebagai pelajar cemerlang walaupun hanya dapat 14 1A empat 2A dan paling teruk dapat pulak satu 3B. Bagi aku yang tak berapa pandai ini, rasa aku hebat lagi Siti Fatimah yang dapat 17 1A dan hanya satu 2A. Ahamad Sipon kata pulak ini bukan kes politik tetapi memang sangat politik . Kalau Siti Fatimah berada di negeri yang diperintah UMNO tentu dia dijulang sebagai pelajar cemerlang dan terbilang.
Nampaknya cogankata UMNO hanya layak untuk orang UMNO saja. Orang Kelantan yang dikuasai PAS tak layak dapat gelaran cemerlang dan terbilang walaupun mungkin bapa Siti Fatimah memangkah UMNO waktu pilihanraya dulu...siapa tau kan?Inilah dia KP Pelajaran yang mewar-warkan supaya bila kita mengajar, jangan masukkan agenda politik. Kalau beri contoh, jangan sebut tentang keburukan menteri atau pemimpin. Kita hendaklah mengajar dengan tekun tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik anak didik kita. Inilah dia KP yang mengajar para guru supaya menjadi baik tetapi dia sendiri penuh dengan agenda jahat. Samalah seperti bapak ayam yang ajar ayam-ayam lain supaya sopan bila berak tetapi pada masa yang sama dia berak berterabur.... apa punya bapak ayam nih....Ingatlah sedikit wahai Datuk Dr Ahamad Sipon. Kamu tu ketua bagi guru. Kalau kamu pembohong terang-terang, takkan cikgu tak tau. Awat... hang ingat cikgu bodoh sangat ke? Aku bukan apa, takut nanti cucu hang yang gelakkan hang. Depa kata hang nyanyuk walaupun belum pencen.... kesian.. kesian wahai si Ahamad Sipon....
Penulis takkan berita macam ni nak gelapkan, patut kita penjawat awam kelas A ... dak ka, taklah boleh campoq politik.... kita umum dan buat kerja mana patut, kita patutkan lah.
Abah.... tak sangkut politik kat pagar, kerana pagar sekarang bukan makan padi sahaja, tuan empunya padi pun dia makan

No comments: