Friday, March 23, 2007

Minda Melayu. Adakah minda Ikut-ikutan atau tiru-tiruan ....!!!!

Penulis bertemu dengan tiga kes realiti untuk direnungi bersama . Realiti ini berkaitan dengan minda Melayu dan orang Melayu secara am sahaja. Pertama penulis bertemu dan mendengar lecturer seorang penjual ubat kuat bagi penerusan kejantanan yang kebanyakan jantan-jantan Melayu dia rasa kurang jantannya. Kedua pelaburan panas internet yang bawa pulangan ribu-ribuan dan ketiga komen Roslan Aziz Pengetua AF5, dengan kaitkan kebanyakkan penyanyi2 Melayu suka ikut - ikut orang , katanya sombong kerana tiru penyanyi sedia ada, suka tukar2 kereta, dan macam2 dia ikut tapi tak tahu tujuan kenapa dia tukar kereta, dia sombong dengan nada berssungguh2.
Minda feudal Melayu ini, jelas jika dia jumpa kes penjual ubat jalanan , memberikan sesi ceramah motivasi, demo tunjuk cara , akhirnya tujuannya jalan ke pekan..pekan sehari jika di Pahang akhir terus membeli ubat kuat kerana ikut orang yang ada di situ membeli. Buktinya jika tiada pembeli tentulah penjual ubat jalanan dah lama gulung tikaq dan bungkus..dak gitu.
Mind fuedal Melayu ini juga , sekarang biarpun banyak hujah , larangan , pandangan bahawa pelaburan bentuk ini tidak digalakkan dah berapa ramai yang bergolok gadai labur cara ini. Ini bukannya apa bila dia tengok orang dapat banyak duit dia pun ikut sama. penulis bukan apa , bukan tak mahu duit, tapi dah banyak dah, terkena, terasa dan macam2 ter...daaa
Abah... moh kita ubah minda

No comments: