Thursday, March 01, 2007

Lagi Bab Keliru !!!!

Di dalam masyarakat terlalu banyak benda yang dicelarukan. Masalah mudah adalah adalah menyalahkan pihak musuh, terutama dalam perkara agama Islam,khusus dalam bab aqidah.

Kita wajar di’refresh’ dengan ilmu-ilmu Islam pada setiap masa dan saat. Jika dizaman nabi basirun dan wanazirun dibuat pada seminggu seklai. Kini ingatan nasihat dan amaran bukan lagi boleh seminggu sekali tapi adalah pada setiap hari. Ini kerana pancaroba yang mengharubirukan umat Islam khusus dan amnya manusia beriman terlalu banyak dan pelbagai sifatnya.

Malah disertai pula atas sifat ini kerana sikap manusia mudah lupa, dan pelupa tidak kiralah jika manusia itu sama ada manusia Melayu ke, Cina, India, asli dan sebagainya. Selagi ianya bergelar manusia dia akan mudah lupa. Apatah lagi musuh-musuh Islam banyak cabang mempancaroba dari pelbagai sudut dan aspek yang bersifat rencam, palin mudah adalah contoh dari segi menaja dan melabelkan Islam dengan jenama-jenama ciptaan mereka. Yang mana bersifat halus dan terlalu cermat bunyinya. Secaca sedar atau tidak sedar oleh kita. Maka bagi manusia Islam yang kurang dan jauh ilmu Islamnya akan terima bulat-bulat. Terkadang ia berkembang atas sifat ilmu dan keilmuan menjadi pula bahasan para pemikir2 Islam atau tokoh Islam. Cabang ini berkembang biak dari semasa ke semasa.

Antara jenama-jenama mudah Islam terdahulu dan terkini, ada dinamakan Islam feudemantelis, islam extream, Islam Modarate, islam Liberal dan islam pluralisme dan islam hadhari. Semua Islam berjenama ini berligar-ligar dalam negara umat Islam,menjadi ikutan ,bahasan intelektual. Maka kita sebagai orang Islam wajar menolak, kerana islam-islam jenama di atas. Kerana Islam yang nabi bawa adalah hanyalah satu.

Al Quran itu sudah jelas dan penganut islam harus jelas bahawa mereka, para penganut Islam kalangan orang awam sepatutnya tidak dipayah-payahkan dengan Islam. Jelas orang islam awam apa yang dimahukan oleh mereka adalah, jika Islam apa yang sepatut dibuat dan dia tinggalkan. Biaarlah para ulama yang faqih ilmu membahaskan bahasan tentang Islam-Islam yang berjenama di atas. Yang mereka mahu tahu Islam dan amalkan apa yang patut sebagai seorang Islam.Menjadi tanggungjawab pihak berkuasa mengawal jenama-jenama Islam daripada sesat baratkan umatnya.

abah... banyak sangat ularnya dalam hidup kita

No comments: