Tuesday, February 13, 2007

Jalanraya Oh Jalanraya

Semalam dilaporkan oleh Bahagain Trafik PDRM, selepas pelancaran OPS Sikap 2007, jumlah kemalangan maut dicatatkan 24 orang dlm tempoh satu hari berbanding dengan 2006 , dengan 14 kes. Angka demi angka yang tidak sedikit diusahakan oleh PDRM bagi meminimakannya. Kita amat bersimpati dan teruja dengan usaha gigih dripada PDRM.
Sebenarnya, usaha yangditangani oleh PDRM adalah ibarat 'pengguna jalanraya' yang boleh diklasifikasikan sebagai buah yang sudah masak. Sepatutnya kita semua memasyarakatkan mendidik pengguna jalanraya dengan ilmu-ilmu jalanraya , seawal usia termasuklah oleh kementerian penerangan melalui tv, kementerian pelajaran melalui sukatan dan pendidikan seumur hidupnya. Pendekata pemikiran, tatacara kaedah guna dan kepenggunaan jalanraya sudah terdidik menjiwai semua masyarakat. Justeru kemalangan dapat dikurangkan selain sokongan alasan oleh faktor-faktor sikap, keadaan jalanraya dan prasarana, kenderaan itu sendiri dan sebagainya.
Jika tidak direduce kembali, dan dimulai maka jadilah sebagai yang terjadi, buatlah kempen dan usaha pengguna masih degil, kerana hukuman undang-undang adalah jalan atau pilihan terakhir.

No comments: